وکیل حضانت فرزند

وکیل حضانت فرزند با زوجین در مورد حضانت فرزند مشترک صحبت می کند

طبق تعریف وکیل حضانت فرزند، حضانت به معنای نگاهداری فرزند و رفع نیازهای مادی و معنوی میباشد. حضانت هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است.

حضانت فرزند مطابق قانون

مطابق قانون اولویت حضانت فرزند چه دختر باشد و چه پسر تا ۷ سالگی با مادر است و پس از آن با پدر است.

ممانعت از اجرای حکم حضانت فرزند

زمانی که والدین از یکدیگر جدا شده و قانون ناگزیر حضانت فرزند را به یکی از دو طرف واگذار مینماید موضوعی که بیشتر مورد توجه قرار میگیرد این است که مطابق قانون مربوط به حضانت که به صورت ماده واحده در تیرماه ۱۳۶۵به تصویب رسیده است چنین مقرر شده که چنانچه حکم دادگاه حضانت فرزند را به عهده یکی از طرفین قرار دهد و پدر و مادر یا شخص دیگری مانع از اجرای حکم شود و یا از استرداد فرزند خودداری کند دادگاه که حکم را صادر کرده است وی را الزام به عدم ممانعت یا استرداد فرزند می نماید و در صورت مخالفت به حبس تا اجرای حکم محکوم خواهد شد و به موجب قانون حمایت خانواده اگر کسی از دادن کودکی که به او سپرده شده، در موقع مطالبه امتناع کند به حبس از سه ماه تا ۶ ماه حبس و یا جزای نقدی از یک تا میلیون تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد

امتناع از حضانت فرزند

همانطور که حضانت حقی برای والدین محسوب میشود تکلیفی را نیز برای آنها ایجاد میکند و آن محافظت از فرزند و کوتاهی نکردن در نگهداری آن میباشد به طوری که قانونگذار در ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی مقرر میدارد که هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنهاست از نگهداری آن امتناع کنند در صورت امتناع یکی از ابوین دادگاه باید به تقاضای دیگری یا به تقاضای قیم یا یکی از خویشاوندان و یا دادستان نگهداری فرزند را برای طرفی که حضانت به عهده اوست الزام میکند و در صورتی که نتوان الزام کرد حضانت را به خرج پدر و هر گاه پدر فوت شده  باشد به خرج مادر تامین میکند.

نظر وکیل حضانت فرزند در مورد مسئولیت حضانت

گاهی این تکلیف حضانت برای سرپرست فرزند، مسئولیتهایی را در قبال اعمال وی در مقابل اشخاص ثالث ایجاد میکند به طور مثال مطابق ماده ۷ قانون مسئولیت مدنی چنانچه خسارتی از طفل به کسی وارد شود سرپرست وی باید آن خسارت را جبران کند. قانون دیگری که در این زمینه وجود دارد ماده ۶ قانون بیماری های آمیزشی مصوب ۱۳۲۰ است که به موجب آن اگر ولی یا سرپرست صغیر در معالجه آنها مسامحه کنند مجرم محسوب میشوند.

پایان حضانت فرزند

پس از رسیدن فرزند به سن بلوغ حضانت پایان می یابد بنابراین حضانت برای فرزند دختر در ۹ سالگی و برای فرزند پسر در ۱۵ سالگی پایان می یابد زیرا فلسفه حضانت نگاهداری از کودک میباشد و زمانی که طفل میتواند از خود مراقبت و نگاهداری کند دیگر نیازی به حضانت برای وی وجود ندارد.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

پس از فوت پدر حضانت فرزند اعم از پسر و دختر با مادر میباشد. مادام که پدر و مادر فرزند در قید حیات هستند نوبت به جد پدری نمیرسد.

حق ملاقات فرزند

مطابق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی در مواردی که پدر و مادر از هم جدا شده اند و حضانت فرزند با یکی از طرفین است طرف دیگر حق دارد که فرزند خود را ملاقات کند.

گروه حقوقی دادهومان با همکاری کادری حرفه ای و مجرب از بهترین وکلای تهران در زمینه دعاوی خانواده، نیاز هموطنان عزیز در امور حقوقی خانواده را فراهم مینماید. شما میتوانید با تماس با گروه حقوقی دادهومان از مشاوره حقوقی با وکیل حضانت فرزند بهره مند شوید..