وکیل دستور تخلیه

وکیل دستور تخلیه کلید ملک را در دست خود گرفته و با دست دیگر خود به ماکت ملک روی میز خود اشاره می کند

طبق مصاحبه با وکیل دستور تخلیه قانونگذار در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ مقرراتی را جهت تخلیه املاک مسکونی پیش بینی نموده است. این مقررات به موجر حق میدهد که چنانچه مستاجر از تخلیه ملک پس از انقضای مدت اجاره خودداری نماید از طریق مراجع قانونی اقدام به تخلیه فوری ملک نماید.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی دادهومان

جهت مشاوره حقوقی با وکیل دستور تخلیه 

با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید

(۲۰ خط ویژه)

طبق دیدگاه وکیل دستور تخلیه، تخلیه ملک به دو طریق امکان پذیر است  ۱ -دستور تخلیه ۲ -حکم تخلیه

شرایط صدور دستور تخلیه

چنانچه موجر دارای قرارداد اجاره کتبی باشد و این قرارداد در دو نسخه تنظیم شده و دو نفر شاهد نیز قرارداد را امضاء کرده باشند، میتواند با مراجعه به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک، تقاضای صدور دستور تخلیه ملک را مطرح نماید. رسیدگی در شورای حل اختلاف برای دستور تخلیه فوری بوده و خارج از نوبت بعمل می آید.

مدارک لازم جهت صدور دستور تخلیه ملک

مدارکی که موجر باید به همراه دادخواست خود به شورای حل اختلاف ارائه دهد عبارتند از:

  • قرارداد اجاره
  • سند مالکیت ملک

مرجع صالح برای صدور دستور تخلیه

مرجع صالح به رسیدگی به تقاضای دستور تخلیه شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است. اما صلاحیت شورا فقط در املاک مسکونی است و رسیدگی به دعاوی تخلیه محل کسب، پیشه و تجارت در صلاحیت دادگاه می باشد و شورای حل اختلاف به دلیل عدم صلاحیت نمی توان به این دعاوی رسیدگی کند.

روند رسیدگی به دستور تخلیه

با طرح دادخواست دستور تخلیه در شورای حل اختلاف توسط مالک، پس از بررسی مدارک وی چنانچه قرارداد وی معتبر و دارای شرایط قانونی باشد دستور تخلیه صادر میشود.

هزینه دادرسی دستور تخلیه

دستور تخلیه از دعاوی غیر مالی محسوب میشود. بنابراین هزینه دادرسی آن نیز غیرمالی محسوب میشود که چیزی حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

دستور تخلیه چقدر زمان میبرد ؟

طبق اعلام وکیل دستور تخلیه،دستور تخلیه از مواردی می باشد که بدون نوبت و به صورت فوری به آن رسیدگی میشود. در حقیقت شورای حل اختلاف بدون تعیین نوبت در خصوص آن مبادرت به صدور رای می نمایید.

نحوه اجرای دستور تخلیه

پس از صدور دستور تخلیه توسط شعبه، موجر تقاضای تشکیل پرونده اجرایی می نماید و مبلغ قرض الحسنه قرارداد اجاره را به صندوق دادگستری واریز می نماید. بنابراین موجر حتما قبل از اجرا دستور تخلیه باید مبلغ قرض الحسنه ای که مستاجر نزد وی دارد را حاضر نموده و به حساب سپرده دادگستری واریز نماید و فیش آن را به دایره اجرا تحدیل دهد. پس از آن اجرا به مستاجر اخطار می نماید که ظرف مهلت مقرر، ملک مورد اجاره را تخلیه و تحویل نماید. در صورت عدم تخلیه ملک توسط مستاجر در مهلت مقرر، دادورز اجرای احکام به همراه مامور کلانتری برای تخلیه ملک اقدام خواهند نمود.

دستور تخلیه با یک شاهد

مطابق قانون موجر و مستاجر مصوب سال 1376 یکی از شرایطی که قرارداد اجاره باید داشته باشد تا بتوان دستور تخلیه برای آن ملک صادر کرد وجود دو شاهد برای آن قرارداد است. بنابراین چنانچه یک شاهد قرارداد اجاره را امضا کرده باشد شورا نمی تواند دستور تخلیه را صادر نماید و موجر جهت تخلیه ملک خود باید دادخواست حکم تخلیه را در دادگاه مطرح نماید.

دستور تخلیه به دلیل عدم پرداخت اجاره بها

دستور تخلیه فقط زمانی برای قراردادهای اجاره مسکونی صادر میشود که قرارداد اجاره منقضی شده باشد و مستاجر علی رغم اتمام مدت قرارداد، از تخلیه و تحویل ملک به موجر خودداری نماید. بنابراین چنانچه مالک به موجب قرارداد اجاره شروطی داشته باشد که مثلا اگر مستاجر یکماه از اجاره بها خود را پرداخت نکند میتواند با فسخ قرارداد تخلیه ملک را  بخواهد نمی تواند از طریق دستور تخلیه اینکار را انجام دهد. حتما باید به دادکاه صالح اقدام به طرح دعوی فسخ و صدور حکم تخلیه نماید.

دستور تخلیه بدون اجاره نامه

دستور تخلیه مخصوص مواردی است قرارداد اجاره وجود دارد. بنابراین چنانچه ماهیت رابطه مالک و متصرف اجاره نباشد یا قرارداد اجاره کتبی در بین نباشد صدور دستور تخلیه امکان پذیر نمی باشد.

اعتراض به دستور تخلیه فوری

سوالی که اصولا مستاجران با آن روبرو میشوند این است که آیا دستور تخلیه که از شورای حل اختلاف صادر میشود قابل اعتراض است؟

پاسخ منفی است دستور تخلیه صادر شده از شورای حل اختلاف قابل اعتراض نبوده و قطعی می باشند.

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه

دستور تخلیه را در بالا توضیح دادیم و گفتیم که در چه مواردی میتوان دستور تخلیه تقاضا نمود. اما حکم تخلیه چیست؟ حکم تخلیه درخواست تخلیه ای است که موجر در مواردی که  تخلیه ملک از طریق شورای امکان پذیر نمی باشد از دادگاه درخواست مینماید.

در چه مواردی باید درخواست حکم تخلیه کرد

  • زمان قرارداد اجاره به پایان نرسیده باشد.
  • زمانی که قرارداد اجاره کتبی بین موجر و مستاحر وجود نداشته باشد.
  • قرارداد اجاره دارای دو شاهد نباشد.
  • در صورتی که مالک بموجب شروط قرارداد، فسخ اجاره و تخلیه مستاجر را میخواهد.

بنابراین در این موارد که مالک نمی تواند دستور تخلیه را از شورای حل اختلاف تقاضا نماید باید به دادگاه صالح جهت طرح دعوی تخلیه مراجعه نماید و حکم تخلیه ملک را تقاضا نماید.