مهریه در طلاق توافقی

کلیه حقوقی مالی و غیر مالی ناشی از رابطه زوجیت باید در طلاق توافقی تعیین تکلیف گردد. مهریه در طلاق توافقی از مهمترین توافقات زوجین است.

در صورتی که تکلیف مهریه در طلاق توافقی مشخص شود و زوجین در مورد مهریه به توافق برسند تقریبا عمده توافقات طلاق توافقی را انجام داده اند. وضعیت مهریه در طلاق توافقی بسته به تصمیم زوجین حالتهای مختلفی  دارد در این مقاله سعی شده است انواع توافقات زوجین در خصوص مهریه در طلاق توافقی توضیح داده شود

مهریه در طلاق توافقی چگونه است

سوالی که ابتدائا در خصوص مهریه در طلاق توافقی مطرح میشود این است که آیا طلاق توافقی مهریه دارد و آیا اساساً در طلاق توافقی مهریه تعلق می گیرد در پاسخ باید گفت قطعا در طلاق توافقی نیز مهریه وجود دارد تفاوت مهریه در طلاق توافقی با سایر انواع طلاق در این است که تکلیف مهریه در طلاق توافقی، همچون بقیه حقوق مالی ناشی از زوجیت، با توافق طرفین مشخص می شود.

شرایط مهریه در طلاق توافقی

همانطور که گفتیم وضعیت مهریه در طلاق توافقی همچون سایرحقوق مالی باید مشخص شود ودر توافقنامه زوجین در خصوص آن تعیین تکلیف شود. در این مقاله سعی داریم که توضیح دهیم که  شرایط مهریه در طلاق توافقی چگونه است . و زوجین می توانند تکلیف مهریه در طلاق توافقی را چگونه روشن کنند و همچنین وضعیت مهریه بعد از طلاق توافقی توضیح داد خواهد شد

بذل مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی ممکن است زوجه حاضر به بخشش مهریه در طلاق توافقی شود، تا بتواند زوج را راضی به انجام طلاق نماید. در این صورت وضعیت مهریه در طلاق توافقی اینگونه تعیین میشود که زوجه در قبال طلاق تمام یا بخشی از مهریه خود را بذل می نماید. توافق زوجین در صورتجلسه توافقات طلاق توافقی قید می گردد اما بذل مهریه در طلاق توافقی زمانی به صورت قطعی انجام می پذیرد، که طرفین رای طلاق توافقی را که از دادگاه صادر شده است، در دفتر ثبت طلاق به ثبت برسانند. تا قبل از ثبت، توافقات طرفین در خصوص بذل حقوق مالی هیچ گونه اثر حقوقی ندارد. بنابراین چنانچه زوجه قبل از ثبت طلاق در محضر از طلاق پشیمان شود و برای ثبت دادنامه صادره در این خصوص در دفتر طلاق حاضر نشود، مهریه او به قوت خود باقی می‌ماند.

بنابراین باید دقت داشت تنها زمانی بذل مهریه در طلاق توافقی به صورت کامل محقق میگردد که رای طلاق توافقی در دفاتر ثبت طلاق به ثبت برسد .و نکته دیگری که در این خصوص حائزاهمیت است این است که بخشیدن مهریه درطلاق توافقی در قبال طلاق انجام می شود. به این معنی که زوجه مهریه خود را به زوج بذل نموده و در قبال آن طلاق را به دست می آورد. بنابراین حتما این عبارت که بذل در قبال طلاق است، در توافقنامه زوجین و همین طور در صورتجلسات دادگاه باید قید شود.

تعدیل مهریه در طلاق توافقی

در برخی موارد زوجین وضعیت مهریه در طلاق توافقی را اینگونه مشخص میکنند که زوجه مهریه طلاق توافقی را به صورت قسطی به زوجه پرداخت نماید برای مثال چنانچه مهریه زوجه 110 سکه تمام بهار آزادی می باشد زوج ماهیانه یک سکه  به زوج پرداخت نماید و بنابراین در این صورت مهریه قسطی در طلاق توافقی پرداخت میگردد. چنانچه زوج پرداخت مهریه در طلاق توافقی را به صورت اقساطی تعهد کند، زوجین می توانند میزان اقساط و زمان آن را نیز در صورتجلسه توافقات خود ذکر کنند و دادگاه نیز بر اساس همین توافقات، رای صادر خواهد کرد.و در رای تعدیل اقساط مهریه در طلاق توافقی را درج میکند.

ابرا مهریه در طلاق توافقی

حالت دیگری که زوجین میتوانند تکلیف مهریه در طلاق توافقی را روشن کنند ابرا مهریه در طلاق توافقی است، گاهی اوقات زوج درخواست می کند زوجه ذمه وی را از پرداخت مهریه در قبال طلاق ابراء نماید. ابراء یعنی ساقط کردن دین زوج از پرداخت مهریه است.در حقیقت در این موارد زوج میخواهد که طلاق بدون مهریه انجام پذیرد. آثار ابرا مانند بذل است با این تفاوت که ابراء قابل رجوع نیست و در بذل زوجه میتواند در زمان عده به مهریه ای که بذل کرده رجوع نماید مگر اینکه حق رجوع خود را اسقاط کرده باشد.

اگر زوجین تصمیم به طلاق گرفته باشند، در خصوص مهریه در طلاق توافقی می توانند توافق کنند که زوجه از حق خود نسبت به مهریه صرفنظر نماید. به عبارتی زوجه ذمه مرد را از پرداخت مهریه ابرا نماید. لزوما مهریه نباید در طلاق توافقی بخشیده شود، بلکه این زوجین هستند که در توافقات خود مشخص می کنند مهریه به چه نحوی تعیین تکلیف شود، به چه روشی مهریه پرداخت شود و یا اینکه بخشیده یا ابراء گردد.در صورت تصمیم زوجین مبنی بر ابرا مهریه در طلاق توافقی، ابرا ذمه زوج از ناحیه زوجه از پرداخت تمام یا بخشی از مهریه در صورتجلسه توافقات طلاق توافقی قید می گردد.

پرداخت مهریه در طلاق توافقی

در برخی موارد زوجین توافق می‌کنند که طلاق با پرداخت مهریه صورت پذیرد. بدین صورت که زوجه مهریه را به صورت کامل و یکجا ، از زوج دریافت کند. این توافق در صورتجلسه توافقات درج می شود.در صورت تصمیم به پرداخت مهریه در طلاق توافقی، میزان مهریه طلاق توافقی به نرخ روز محاسبه می شود و طرفین توافق کنند که در قبال ارزش ریالی آن زوج ملکی را به زوجه انتقال دهد. بنابراین نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی، کاملاً با رضایت و موافقت زوجین انجام می‌پذیرد. آن‌ها نحوه پرداخت مهریه طلاق توافقی را در صورتجلسه توافقات خود درج نموده و دادگاه آنرا در دادنامه ذکر می نماید.

در برخی موارد  توافق مهریه در طلاق توافقی میتواند اینگونه باشد که مهریه از سکه به پول تبدیل شود. چنانچه مهریه خانم در سند ازدواج سکه بهار آزادی تعیین شده باشد، اما در هنگام انجام طلاق توافقی، معادل قیمت سکه ها وجه نقد بین طرفین توافق شود، مثلا زوج در ازای کل مهریه که ۱۱۰عدد سکه تمام بهارآزادی است، یک میلیارد و صد میلیون تومان به زوجه پرداخت نماید. همین توافق مهریه در طلاق توافقی  در رای به وسیله دادگاه منعکس می شود.  نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که اگر زوج وجه نقد مهریه را پرداخت نکند، زوجه دیگر حق مطالبه سکه ها را ندارد و باید بر اساس همان توافق صورت گرفته برای مطالبه وجه نقد اقدام کند و نمی تواند سکه مطالبه کند. زیرا تعهد زوج به پرداخت مهریه در طلاق توافقی از سکه تبدیل به وجه نقد شده است و تبدیل تعهد رخ داده و قابل برگشت نمی باشد.

مهریه بعد از طلاق توافقی

در بالا در خصوص تکلیف مهریه در طلاق توافقی قبل از انجام طلاق صحبت کردیم و وضعیت مهریه در طلاق توافقی را بررسی نمودیم و شرایط مهریه در طلاق توافقی را بیان کردیم . اما دراین قسمت میخواهیم به بررسی وضعیت مهریه بعد از طلاق توافقی بپردازیم و حالات مهریه پس از طلاق توافقی را توصیف کنیم.

رجوع به بذل مهریه بعد از طلاق توافقی

در برخی از موارد زوجه بعد از بذل مهریه و صدور رای در دادگاه و ثبت طلاق در محضر از اقدام خود پشیمان شده و می خواهد که مهریه خود را دریافت نماید و سوالی که در این خصوص پیش می آید اینست که آیا می تواند به  مهریه  بذل شده بعد از طلاق توافقی رجوع کند به عبارتی رجوع به مهریه پس از طلاق توافقی امکان پذیر است یا خیر؟

در پاسخ باید گفت با توجه به اینکه بذل از نظر حقوقی تحت شرایطی قابلیت رجوع دارد، چنانچه زوجه حق رجوع به ما بذل را در دادنامه از خود سلب و ساقط نکرده باشد، تا سه ماه بعد از ثبت طلاق می تواند به مهریه خود رجوع کند، اما بعد از گذشت سه ماه از تاریخ ثبت طلاق، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نمی تواند به مهریه خود رجوع کند و امکان طرح هیچگونه ادعایی در خصوص مهریه ندارد.

نکته حائز اهمیت این است که با توجه به اینکه بذل مهریه در قبال طلاق انجام پذیرفته است؛ یعنی در ازای بذل، زوجه طلاق را به دست آورده است، بنابراین رجوع به مهریه بعد از طلاق توافقی، یعنی از آنچه بخشیده پشیمان شده است ومرد نیز میتواند به طلاق رجوع کند در این صورت رابطه زوجیت به قوت خود باقی خواهد ماند.

ابرا مهریه بعد از طلاق توافقی

ممکن است زوجین در صورتجلسه توافقات طلاق توافقی، تصمیم گرفته باشند که مهریه پرداخت شود و رای دادگاه در خصوص طلاق توافقی نیز بر همین مبنا صادر شده باشد. پس از صدور رای دادگاه زوجین میتواند قبل از اینکه برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نمایند و یا حتی بعد از ثبت واجرای صیغه طلاق تصمیم بگیرند که مهریه ابرا شود. در این صورت نیز زوجه می تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی یا بصورت نوشته عادی سند ابراء مهریه تنظیم نماید.

مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی

در صورت توافق به پرداخت مهریه، چنانچه در دادنامه طلاق توافقی شرایطی برای پرداخت آن در نظر گرفته شده باشد مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی به چه نحو است؟ در این مطلب سعی در پاسخ به این سوال خواهیم بود.در صورت توافق به پرداخت مهریه در طلاق توافقی، تعهد زوج به پرداخت آن ممکن است به صورت یکجا یا اقساطی باشد. چنانچه پرداخت مهریه در طلاق توافقی به صورت یکجا باشد زمان پرداخت اصولاً همزمان با ثبت طلاق در محضر می باشد. بدین نحو که هنگام اجرای صیغه طلاق زوج کل مهریه زوجه را در دفتر طلاق به وی پرداخت می نماید و دفترخانه از زوجه بابت دریافت مهریه رسید می گیرد.

اما اگر زوج به ثبت و اجرای صیغه طلاق بدون دریافت مهریه رضایت دهد و مهریه بر ذمه زوج باقی بماند و یا اینکه پرداخت مهریه در طلاق توافقی به صورت اقساطی باشد بدین صورت که زوج تعهد نماید ماهانه یا  طی اقساط مشخص مهریه را به زوجه پرداخت کند در این مورد چنانچه مرد بعد از ثبت طلاق در محضر، از پرداخت مهریه یا اقساط  آن امتناع ورزد، زوجه می تواند بر مبنای رای صادره علیه وی دادخواست مطالبه مهریه مطرح نماید. طبق رویه قضایی حاکم در دادگاههای ایران، مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی مستلزم ارائه دادخواست جداگانه عیله زوج، به دادگاه صالح می باشد.

بهترین تصمیم قبل از انجام هر توافقی، مشورت با وکیل طلاق توافقی است. وکیل خانواده می تواند در زمینه تنظیم دقیق و حقوقی طلاق توافقی و مهریه کمک شایانی به زوجین نماید که در آینده به بن بست بر نخورند و حقوق هر دو طرف توافقنامه مد نظر قرار گیرد.

وکیل طلاق توافقی کلیه خدمات وکالت و مشاوره حقوقی  را در مورد مطالب فوق الذکر ارائه می دهد.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *