طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد یا نامزدی با توجه به اینکه هنوز زندگی مشترک شروع نشده با طلاق توافقی بعد از زندگی مشترک

اندکی متفاوت است. زوجین هنوز به صورت کامل تمام آثار زندگی مشترک را تجربه نکرده اند و در برخی موارد حقوق زوجین متفاوت است.

دوران نامزدی در عرف و قانون مفهوم متفاوت دارد. در قانون نامزدی به زمانی گفته می شود که دو طرف در دوران آشنایی و قبل از عقد ازدواج به سر می برند، در حالیکه در عرف در رابطه با زوجینی که عقد ازدواج بین آنها جاری شده است، ولی هنوز مراسم عروسی برگزار نشده و زندگی مشترک را شروع نکرده اند دوران نامزدی یاد می شود.

طلاق در دوران عقد و باکره بودن

چنانچه طلاق در دوران عقد به مفهوم عرفی آن انجام شود و زوجه باکره باشد و تمایل داشته باشد که حتما در رای طلاق توافقی این مطلب منعکس شود، می تواند موضوع باکره بودن را به دادگاه اعلام کند. قاضی دادگاه طی نامه ای زوجه را جهت انجام معاینه پزشکی به پزشکی قانونی معرفی می نماید. کارشناس پزشکی قانونی پس از دریافت نامه دادگاه، از زوجه معاینه به عمل آورده و نتیجه را به صورت مکتوب به دادگاه اعلام می کند.

چنانچه پزشکی قانونی در پاسخ خود به دادگاه باکره بودن زوجه را تایید نماید دادگاه در رای طلاق توافقی علاوه بر موارد مربوط به توافقات فیمابین در خصوص حقوق مال و غیرمالی ناشی از عقد زوجیت که به طور مفصل در مقاله شرایط طلاق توافقی توضیح داده شده، به این مورد نیز اشاره نموده که اصطلاحا زوجه غیرمدخوله نامیده می شود. بنابراین دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق توافقی در دوران عقد تعیین تکلیف در خصوص باکره بودن یا نبودن زوجه در دادنامه طلاق توافقی است.

طلاق در دوران عقد و باکره نبودن

چنانچه زوجه در دوران عقد باکره نباشد، نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی و دریافت نامه جهت اثبات این موضوع نیست. بنابراین مراجعه به پزشکی قانونی برای تمامی طلاق هایی که در دوران عقد انجام می شود ضروری نیست بلکه فقط در مواردی که زوجه ادعا نماید باکره است ضرورت پیدا میکند. بدیهی است که چنانچه زوجه باکره نباشد امکان حذف نام همسر از شناسنامه برای وی وجود نخواهد داشت.

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد تقریبا همان است که در شرایط طلاق توافقی توضیح داده شد و تنها تفاوت آن در موارد زیر است:

در طلاق توافقی در دوران عقد، چون زوجین هنوز زندگی مشترک تشکیل نداده اند و در نتیجه زوجه وسایل زندگی مشترک را نیز به منزل مشترک نبرده است لذا جهیزیه ای وجود ندارد تا زوج آن را مسترد کند بنابراین در صورتجلسه طلاق توافقی نوشته می شود زوجه در خصوص جهیزیه  هیچگونه ادعایی ندارد.

اجرت المثل ایام زوجیت در ازای انجام کارهایی هست که زوجه در منزل مشترک انجام داده است و با حصول سایر شرایط قانونی، به او تعلق می گیرد. در نتیجه با توجه به عدم تشکیل زندگی مشترک در دوران نامزدی، زوجه در زمان طلاق توافقی در این دوران مستحق دریافت اجرت المثل نمی باشد. بنابراین زوجه در صورتجلسه توافقات طلاق توافقی عنوان می نماید در خصوص اجرت المثل هیچگونه ادعای ندارد.

در طلاق توافقی در دوران عقد با توجه به اینکه طرفین هنوز زندگی مشترک را شروع ننموده بنابراین فرزندی نیز ندارند که بخواهند در توافق نامه در خصوص حضانت یا نفقه آن تصمیم گیری کنند. بنابراین صرفاً به دادگاه اعلام می شود زوجین فاقد فرزند مشترک می باشند.

طلاق در دوران عقد و مهریه

زوجه به محض وقوع عقد مالک تمام مهریه مندرج در سند ازدواج می گردد. اما چنانچه زوجین در دوران عقد قصد انجام طلاق داشته باشند و زوجه باکره باشد، نصف مهریه تعیین شده در سند ازدواج به او تعلق می گیرد. لذا زوجین باید بر اساس این مبنا در خصوص پرداخت مهریه توافق نمایند. البته باید توجه داشت چنانچه زوجه قصد انجام طلاق را نداشته باشد، حتی اگر باکره باشد می تواند کل مهریه مندرج در سند ازدواج را از زوج مطالبه کند و از آنجا که این موضوع در طلاق اهمیت پیدا می کند، اعلام باکره بودن یا نبودن زوجه به دادگاه در این موضوع تاثیر می گذارد.

طلاق در دوران عقد و شناسنامه

چنانچه رای طلاق توافقی در دوران عقد صادر شود، و زوجه باکره باشد و این موضوع در رای طلاق توافق قید گردد، زوجین بعد از اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر ثبت طلاق، هر دو می توانند به ثبت احوال محل زندگی خود مراجعه کرده و درخواست حذف نام همسر سابق و اصلاح شناسنامه بدهند. ثبت احوال محل، اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه آنها خواهد کرد.

جهت راهنمای در این زمینه میتوانید با وکیل طلاق توافقی مشاوره نمایید

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *