مزایای حق طلاق برای زن

در این نوشتار سعی بر این داریم که مزایای حق طلاق برای زن را بررسی کنیم. با توجه به اینکه در حقوق ایران حق طلاق در اختیار مرد است

، داشتن حق طلاق زن بسیار حائز اهمیت و دارای مزایای زیادی است. بعد از انعقاد عقد ازدواج بین زن و مرد، این مرد است که هر زمان که بخواهد می تواند با پرداخت حقوق مالی زن و بدون نیاز به اثبات دلیل خاصی، او را طلاق بدهد و در این مورد با مشکل خاصی روبرو نخواهد شد. حال اگر بعد از ازدواج، زن در زندگی زناشویی با همسر خود با مشکل روبرو شود و بخواهد از همسر خود جدا شود، از آنجا که فی نفسه زن حق طلاق گرفتن ندارد، یعنی حق طلاق ندارد و تنها در موارد خاص و استثنایی که در قانون آمده و در صورت اثبات عسروحرج می تواند جدا شود در این خصوص با مشکل روبرو خواهد شد.

آیا زن با داشتن حق طلاق می تواند طلاق بگیرد

خانم ها اگر بعد از شروع زندگی مشترک تصمیم به جدایی بگیرند، برای اینکه جهت طلاق گرفتن درگیر پروسه طولانی دادگاه نشوند، می توانند از مزایای حق طلاق برای زن استفاده کنند. زوجه با داشتن حق طلاق می تواند در کمترین زمان ممکن طلاق بگیرد. زوجه برای داشتن حق طلاق، باید بعد از انعقاد عقد زوجیت همراه زوج، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و حق طلاق را طی سند رسمی وکالت در طلاق، از زوج دریافت نماید. در واقع حق طلاق زن، وکالت در طلاق است که مرد به زن بعد از عقد ازدواج می دهد که او هر زمان که خواست بدون نیاز به حضور مرد بتواند خود را از طریق درخواست طلاق توافقی مطلقه سازد و از قید زوجیت آزاد شود.

بنابراین مهمترین مزایای وکالت طلاق برای زن به شرح زیر می باشد:

طلاق توافقی با داشتن حق طلاق

یکی از مهم ترین مزایای حق طلاق برای زن، کوتاه شدن پروسه طلاق است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، طلاق از ناحیه زوجه بدون داشتن حق طلاق، بسیار پروسه طولانی و زمانبری دارد. طولانی بودن این پروسه ممکن است موجب فرسایش و ایجاد آسیب های روحی و روانی برای زوجه شود و او را دچار اضطراب کند. حال اگر زوجه حق طلاق را از زوج گرفته باشد، می تواند در یک دهم آن زمان، طلاق توافقی بگیرد.

زن با داشتن حق طلاق می تواند بدون نیاز به اثبات هیچ گونه دلیلی، طلاق توافقی بگیرد. حال آنکه اگر زوجه از زوج حق طلاق را نگرفته باشد، حتما برای گرفتن طلاق نیاز به اثبات یکی موارد عسروحرج در دادگاه دارد که همانطور که اشاره کردیم پروسه دشوار و پیچیده ای دارد.

برای اطلاع بیشتر به مقاله وکیل طلاق توافقی مراجعه نمایید.

طلاق توافقی بدون حضور زوج

اگر زوجه حق طلاق را از مرد گرفته باشد، برای انجام پروسه طلاق توافقی باید به وکیل دادگستری مراجعه کرده و از طرف زوج وکیل بگیرد. در این حالت برخلاف طلاق از ناحیه زوجه، دیگر نیاز به حضور زوج در هیج یک از مراحل طلاق توافقی نیست و وکیل از طرف زوج اقدام کرده و پروسه طلاق توافقی را انجام می دهد.  این مورد را هم می توان به عنوان یکی از مزایای حق طلاق برای زن اشاره کرد.

حق طلاق بهتر است یا مهریه؟

در پاسخ به این سوال که حق طلاق بهتر است یا مهریه باید گفت که این موضوع بسته به مورد می تواند متفاوت باشد. در موارد زیادی در جامعه شاهد این مساله هستیم که تحمل زندگی مشترک برای زن بسیار سخت و ناممکن می شود اما از آنجایی که او حق طلاق ندارد و مرد نیز راضی به طلاق دادن او نمی شود در عمل زن برای طلاق گرفتن نمی تواند کار خاصی بکند و چاره ای جز تحمل کردن زندگی مشترک ندارد. با توجه به قوانین و آیین نامه های جدید اگر زوج مالی نداشته باشد، داشتن مهریه بالا نیز نمی تواند کارساز باشد. در نتیجه به نظر می رسد داشتن حق طلاق در راستای برابری حقوق زن و مرد و ایجاد طیب خاطر برای زنان جامعه بسیار حائز اهمیت و کاربرد بهتری از مهریه خواهد داشت.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

2 دیدگاه

    • سلام
      بله با استفاده از وکالتنامه طلاق، شما می توانید با اعطای وکالت به وکلای طلاق توافقی بدون حضور زوج کلیه مراحل طلاق توافقی را پیش ببرید.
      پیروز باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *