مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی بسته به اینکه زوجین به چه نحوی اقدام کنند متفاوت است. در این مقاله سعی شده است، چگونگی مراحل جداشدن توافقی

یا همان مراحل طلاق توافقی بدون وکیل و مراحل طلاق توافقی با وکیل شرح داده شود. لازم به ذکر است که مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۰ کاملا با مراحل طلاق توافقی سال ۹۹ مشابه می باشد و هیچ تغییری در نحوه درخواست طلاق توافقی در این یک سال گذشته ایجاد نشده است. همچنین در این مقاله کلیه مراحل طلاق توافقی و شرایط طلاق توافقی و مدارک و هزینه های آن از زبان وکیل طلاق توافقی به تفصیل توضیح داده می شود. پس از مطالعه این مقاله چنانچه هر گونه سوالی در مورد طلاق توافقی داشته باشید می توانید با وکیل طلاق توافقی با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

 مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی دادهومان

انجام طلاق توافقی در حدود ۱۰ الی ۳۰ روز کاری

جهت مشاوره با وکیل طلاق توافقی

تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)
(تلفن همراه)

طلاق توافقی چیست؟

راههای مختلفی برای درخواست طلاق در قانون پیش بینی شده است. زمانی که زوجین هر دو به این نتیجه می رسند که جدایی بهترین راه حل است یعنی توافق بر اصل موضوع طلاق دارند برای عملی کردن این موضوع زوجین باید در رابطه با حقوق مالی و غیر مالی ناشی از رابطه زوجیت اعم از مهریه و حضانت فرزندان نیز به توافق برسند. توافق زوجین بدین صورت در خصوص طلاق را طلاق توافقی می گویند.

زوجین در حال توافق و تهیه مراحل طلاق توافقی هستند

مراحل طلاق توافقی توسط وکیل

 در مقاله وکیل طلاق توافقی به طور مفصل به توضیح نحوه انجام طلاق توافقی با وکیل پرداخته ایم. در این مقاله نیز به طور مختصر توضیحاتی در این زمینه داده می شود، با توجه به زمین فعالیت تخصصی وکلای بنیاد حقوقی دادهومان در حوزه طلاق توافقی مراحل طلاق توافقی با وکیل در تهران به شرح زیر می باشد:

مراحل طلاق توافقی با وکیل

چنانچه برای انجام طلاق توافقی وکلای طلاق توافقی دادهومان را انتخاب نمایید، زوج و زوجه باید با تعیین وقت قبلی یک جلسه در دفتر وکالت دادهومان حضور پیدا کرده و توافقات خود را به وکلای ما اعلام کنند. این جلسه بنا به درخواست زوجین به جهت عدم مواجهه زوجین با یکدیگر، می تواند همزمان با هم نباشد. یعنی مثلا ابتدا زوج در دفتر حضور پیدا کرده و توافقات را مکتوب و امضا کند و زوجه در زمان دیگری حضور پیدا کرده و توافقات را امضا کند.

  انجام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل به جهت تعارض منافع زوج و زوجه، نیاز به مداخله دو وکیل در طلاق توافقی دارد. تمامی روند طلاق توافقی به وسیله دو نفر وکیل متخصص طلاق توافقی انجام می پذیرد. نیازی به حضور زوجین در هیچ یک از مراحل دادگاه و مشاوره وجود ندارد. همچنین نیازی به ثبت نام در سایت تصمیم و انجام مشاوره بهزیستی به وسیله زوجین نیست و تمامی مراحل به وسیله وکلا انجام می پذیرد، به نحوی که در هیچ یک از مراحل طلاق توافقی نیاز به حضور زوجین نیست. مدت زمان انجام آن نیز بین ده تا بیست روز کاری می باشد و از ابتدای مراحل تا اخذ رای قطعی و در صورت تمایل زوجین حتی ثبت طلاق به وسیله وکیل طلاق توافقی انجام می پذیرد.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

در صورتی که زوجین قصد داشته باشند مراحل انجام طلاق توافقی بدون وکیل در تهران را طی نمایند باید به شرح زیر اقدام نمایند. لازم به ذکر است در صورتی که زوجین بخواهند مراحل درخواست طلاق توافقی بدون وکیل را انجام دهند نیاز به انجام مراحل مشاوره طلاق توافقی دارند. زیرا زوجین مطابق بخشنامه جدید طلاق توافقی جهت انجام مراحل قانونی طلاق توافقی نیاز به دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق دارند. که این گواهی پس از انجام مشاوره توسط مراکز مشاوره بهزیستی به آنها ارائه می شود. توجه داشته باشید نحوه درخواست طلاق توافقی زمانی که زوجین توسط وکیل اقدام می کنند متفاوت است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 مراحل درخواست طلاق توافقی

برای انجام مراحل ثبت درخواست طلاق توافقی بدون وکیل  اولین مرحله از مراحل تقاضای طلاق توافقی انجام مشاوره قبل از طلاق می باشد. زوجین ابتدا باید مراحل ثبت درخواست طلاق توافقی خود را در سایت تصمیم انجام دهند و در سامانه تصمیم طلاق توافقی جهت انجام مراحل مشاوره طلاق توافقی ثبت نام نمایند. نشانی اینترنتی سامانه تصمیم www.zaman.behzisti.net  می باشد. پس از ثبت درخواست طلاق توافقی در سایت تصمیم، زوجین به یکی از مراکز مشاوره طلاق توافقی معرفی می شوند و در مراکز مشاوره بهزیستی باید بین ۱تا ۵ جلسه مشاوره طلاق توافقی را به صلاحدید مرکز مشاوره طی کنند. تعداد جلسات مشاوره بسته به تشخیص مشاور طلاق متفاوت می باشد و چنانچه مشاور تشخیص دهد، این تعداد تا ۹ جلسه نیز می تواند افزایش یابد. بنابراین زوجین برای طی کردن مراحل طلاق گرفتن توافقی حتما باید جلسات مشاوره خود را طی کنند که به طور مفصل در صفحه مشاوره طلاق توافقی و سامانه طلاق توافقی در خصوص آن توضیح داده شده است.

 زوجین باید مراحل کامل طلاق توافقی را با حضور یکدیگر به پایان برسانند و چنانچه یکی از زوجین بعد از انجام مراحل مشاوره از طلاق توافقی و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق پشیمان شود و با همسر خود در مراحل انجام طلاق توافقی مثل مرحله ثبت دادخواست یا مراحل دیگر مشارکت نکند آن گواهی هیچ اعتبار حقوقی نداشته و همچنین ادامه روند طلاق توافقی دیگر امکان پذیر نخواهد بود. زیرا  طلاق توافقی همانطور که از نام آن نیز مشخص می باشد طلاقی است که زوجین در انجام مراحل آن باید مشارکت داشته باشند.

 مراحل طلاق توافقی بعد از مشاوره

در بالا روش درخواست طلاق توافقی در سامانه تصمیم را بیان کردیم. مراحل بعد از مشاوره در طلاق توافقی ،  مراحل دادخواست طلاق توافقی و مراحل طلاق توافقی در دادگاه می باشد. زوجین با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می توانند، دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت نمایند. ولیکن برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، زوجین حتماً باید در سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی) ثبت نام کنند و احراز هویت شوند تا بتوانند تقاضای طلاق توافقی خود را ثبت نمایند. زیرا پذیرش دادخواست از همه افراد منوط به داشتن ثبت نام ثنا می باشد.

پس از طی مراحل ثبت دادخواست طلاق توافقی، دفتر خدمات الکترونیک قضایی جهت شروع مراحل طلاق توافقی در دادگاه، اقدام به ارسال دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده می نماید و دادگاه خانواده پرونده را جهت ایجاد صلح وسازش بین زوجین به شورای حل اختلاف محل اقامت زوجه ارسال می کند. تا به طلاق توافقی شورای حل اختلاف رسیدگی نماید. پس از گذشت دو الی سه روز پیامکی جهت اطلاع زوجین از شعبه رسیدگی کننده به آنها ارسال می شود. سپس شورا نسبت به ایجاد صلح و سازش بین دو طرف اقدام می کند.  طلاق توافقی در شورا با تعیین جلسه ای جهت ایجاد سازش بین زوجین شروع می شود. امکان دارد که این مرحله طی جلسات متعدد انجام شود و در نهایت چنانچه سازش بین زوجین ایجاد نگردد، شورا پرونده طلاق توافقی را با صورتجلسه عدم سازش به دادگاه خانواده ارسال می نماید، تا مراحل طلاق توافقی در دادگاه خانواده انجام شود.

 مراحل طلاق توافقی در دادگاه

مراحل طلاق توافقی بعد از شورای حل اختلاف در دادگاه انجام می شود. واحد ارجاع، شعبه رسیدگی دادگاه جهت انجام مراحل طلاق توافقی در دادگاه را تعیین می کند. سپس شعبه دادگاه خانواده با تعیین وقت رسیدگی (که اصولا این زمان حدود یک تا دو ماه بعد از ارجاع پرونده می باشد) به دادخواست طلاق توافقی زوجین رسیدگی می کند. بنابراین مراحل طلاق توافقی در دادگاه یک تا دو ماه زمان می برد.

روند طلاق توافقی در دادگاه اینگونه است که، زوجین قبل اولین جلسه دادگاه طلاق توافقی باید توافقات طلاق توافقی خود را به صورت مکتوب به دادگاه خانواده ارائه دهند تا آن توافقنامه برای طلاق توافقی، مبنای رای طلاق توافقی قرار گیرد. دادگاه توافقات طلاق توافقی زوجین را در صورتجلسه منعکس و آنان را جهت انجام مشاوره طلاق توافقی به واحد مشاوره دادگاه خانواده ارجاع می دهد. مشاور دادگاه نسبت به علت طلاق از زوجین پرس و جوکرده و سعی در منصرف ساختن زوجین می نمایند و همچنین مشاور در خصوص توافقات طلاق توافقی در حقوق مالی و غیر مالی توضیحاتی را به آنها داده و فرم توافقنامه طلاق توافقی که به وسیله  زوجین پر شده است توسط مشاور دادگاه امضا می گردد. زوجین توافقنامه را به دادگاه ارائه می دهند. توافقنامه برای اخذ رای دادگاه برای طلاق توافقی ضروری است.

آزمایش عدم بارداری در طلاق توافقی

چنانچه سن زوجه زیر 50 سال باشد، انجام آزمایش عدم بارداری برای طلاق توافقی الزامی می باشد. زوجه  باید آزمایش عدم بارداری را با مراجعه به آزمایشگاه دادگاه انجام دهد. جواب تست بارداری برای طلاق توافقی   پس از گذشت یک ساعت به زوجه تحویل داده خواهد شد. هزینه آزمایش عدم بارداری برای طلاق مبلغ ۴۰۰۰۰ تومان می باشد. سپس گواهی عدم بارداری برای طلاق توافقی را که ملصق به عکس او است و به وسیله مدیر دفتر دادگاه احراز هویت شده است، به شعبه ارایه نماید. آزمایش عدم بارداری در طلاق توافقی اصولا در دادگاه انجام می پذیرد. در برخی موارد که زوجه امکان مراجعه به دادگاه جهت انجام آزمایش عدم بارداری ندارد در صورت موافقت دادگاه در رای قید می شود که حسب اقرار زوجه باردار نبوده و آزمایش بارداری در زمان اجرای صیغه طلاق انجام خواهد شد. در این صورت زوجه باید این گواهی را قبل از مراجعه به دفاتر ثبت طلاق جهت اجرای صیغه طلاق از آزمایشگاه های معتبر دریافت کند. بنابراین چنانچه سن زوجه بالای ۵۰ سال باشد و یا یائسه باشد نیازی به انجام آزمایش  بارداری وجود ندارد.

رای طلاق توافقی

پس از انجام مراحل طلاق توافقی در دادگاه، چنانچه دادگاه نتواند بین زوجین سازش ایجاد نماید، اقدام به صدور رای طلاق توافقی یا همان گواهی عدم امکان سازش می نماید. زوجین می توانند حق اعتراض به رای طلاق توافقی را ساقط نمایند. پس از اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی توسط زوجین رای قطعی طلاق توافقی به آنها تحویل داده می شود.

اعتبار رای طلاق توافقی سه ماه می باشد. بنابراین زوجین سه ماه از تاریخ صدور رای فرصت دارند که جهت اجرای صیغه طلاق به محضر مراجعه کنند و طلاق را در شناسنامه و سند ازدواج خود ثبت کرده و طلاق نامه را دریافت کنند. از آنجاییکه رسیدگی به انواع دعاوی طلاق اعم از طلاق توافقی و غیره دارای سه مرحله رسیدگی بدوی و تجدید نظر و فرجام می باشد، زوجین جهت اجرای صیغه طلاق باید از دادنامه بدوی حق تجدیدنظرخواهی و حق فرجام خواهی را از خود سلب و ساقط نمایند، تا گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی قطعیت ‌یابد و قابلیت اجرای آن فراهم شود.

مراحل طلاق توافقی بعد از رای دادگاه

پس از انجام مراحل طلاق توافقی از طریق دادگاه، زوجین باید رای قطعی طلاق توافقی را از دادگاه خانواده دریافت کنند و به دفاتر ثبت طلاق جهت اجرای صیغه طلاق مراجعه نمایند.

مراحل ثبت طلاق در دفترخانه

ثبت طلاق توافقی در محضر طلاق صورت می پذیرد. مدارک لازم برای ثبت طلاق در محضر که زوجین برای ثبت طلاق توافقی در دفترخانه  باید به همراه داشته باشند اصل سند ازدواج و شناسنامه و کارت ملی زوجین می باشد.

نحوه ثبت طلاق توافقی نیز از این قرار است که دفتر خانه مدارک را از زوجین گرفته و برای آنها وقتی را جهت ثبت طلاق توافق تعیین می نماید. زوجین در وقت مقرر در دفترخانه حضور پیدا کرده و مراحل ثبت طلاق توافقی را انجام می دهند.

اجرای صیغه طلاق توافقی بدون حضور زوج یا زوجه امکان پذیر نمی باشد. چنانچه زوجین برای انجام صیغه طلاق وکیل نداشته باشند، خود شخصا باید در دفترخانه حضور پیدا کنند.

شرایط طلاق توافقی

در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط طلاق توافقی در سال ۱۴۰۰ صحبت کنیم. وکلای طلاق توافقی گروه حقوقی دادهومان، در خصوص شرایط طلاق توافقی و مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی در ذیل به تفصیل توضیح خواهند داد.

همانطور که می دانیم از شرایط طلاق توافقی بدون وکیل تنظیم صورتجلسه توافق بین زوجین می باشد. در طلاق توافقی زوجین توافقات خود را در صورتجلسه ای تنظیم و به دادگاه اعلام می نمایند که این صورتجلسه را توافقنامه طلاق توافقی می نامند. در این توافقنامه زوجین باید در خصوص همه مسائل ناشی از رابطه زوجیت، اعم مالی و غیر مالی با یکدیگر توافق نمایند. در ادامه در خصوص توافق نامه بین زن و شوهر و اینکه توافق زوجین برای طلاق باید شامل چه مسائلی باشد و در واقع به طور کلی موارد توافق در طلاق شامل چه عناوینی می شود، توضیح خواهیم داد.

توافقنامه طلاق توافقی

در برخی موارد این سوال پیش می آید که آیا توافقنامه بین زوجین حتما باید طی سند رسمی انجام تنظیم شود تا برای دادگاه دارای اعتبارداشته باشد یا توافق زوجین می تواند به صورت دست نوشته عادی به دادگاه ارائه شود؟ در پاسخ باید گفت توافق نامه زوجین به صورت مکتوب به دادگاه ارائه می شود و نیازی نیست که متن توافقنامه زوجین در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد و صورتجلسه توافق می تواند به صورت سند عادی تنظیم شود.

لازم به ذکر است موارد مندرج در توافقات طلاق توافقی که در رای دادگاه آورده می شود، پس از ثبت طلاق در محضر طلاق قطعیت پیدا می کند. بنابراین چنانچه یکی از زوجین در حین انجام مراحل طلاق توافقی، منصرف شود و از توافق خود بازگردد، یا پس از صدور رای از حضور در دفترخانه ثبت طلاق خودداری نماید این توافقات پس از گذشت سه ماه از تاریخ قطعیت رای طلاق توافقی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

طلاق توافقی و مهریه

در این قسمت به شرایط مهریه در طلاق توافقی می پردازیم. همانطور که می دانیم یکی از حقوق مالی زوجه در طلاق توافقی، مهریه است. جهت صدور رای طلاق توافقی ضرورت دارد که در مورد مهریه در توافقنامه طلاق توافقی تعیین تکلیف شود و توافق زوجین در مهریه در آن منعکس گردد. بنابراین زوجین باید در خصوص مهریه و نحوه پرداخت آن با یکدیگر به توافق برسند. به طور مثال چنانچه زوجه مهریه خود را در قبال طلاق بذل می کند، این موضوع را در صورتجلسه توافقات منعکس نمایند و یا چنانچه زوجین ترتیب پرداخت برای آن در نظر گرفته اند، آن ترتیب را در صورتجلسه خود ذکر کنند تا دادگاه تصمیم آنها را در این خصوص، در رای طلاق توافقی منعکس نماید.

 طلاق توافقی و نفقه

نفقه بعد از طلاق توافقی و چگونگی آن از سوالاتی است که پرسیده می شود. باید گفت نفقه مطابق قانون یکی دیگر از حقوق مالی زوجه است که شامل هزینه های زندگی او از جمله خوراک، پوشاک و مسکن مناسب می باشد و فراهم کردن این موارد، از زمان انعقاد عقد زوجیت بر عهده زوج می باشد. بنابراین برای صدور رای طلاق توافقی در این خصوص نیز باید طرفین با یکدیگر توافق نمایند و تصمیم خود را به دادگاه اعلام کنند، به طور مثال: چنانچه زوجه نفقه خود را در طول زندگی مشترک دریافت نموده باشد، در این خصوص در صورتجلسه توافقات اعلام می کند که هیچگونه ادعایی نسبت به نفقه ندارد.

اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل در طلاق از دیگر حقوق مالی زوجه می باشد که باید در مورد آن تعیین تکلیف شود. زوجه می تواند بابت کارهایی که در منزل زوج انجام داده است اجرت المثل ایام زوجیت را مطالبه نماید. اصولاً میزان آن توسط کارشناس مشخص می شود. در خصوص اجرت المثل و طلاق توافقی باید گفت که همانند دیگر حقوق مالی زوجه، تکلیف اجرت المثل زن در طلاق توافقی نیز باید از طریق توافق بین زوجین معین گردد. بنابراین زوجین تصمیم خود را در این خصوص نیز باید به دادگاه ارائه نمایند و در دادنامه طلاق توافقی در خصوص آن باید اتخاذ تصمیم شود. چنانچه زوجه ادعایی در خصوص اجرت المثل ندارد، باید در صورتجلسه توافقات قید شود که هیچگونه ادعای در این خصوص ندارد.

 طلاق توافقی و حضانت فرزند

 حضانت فرزندان، هم حق و هم تکلیف زوجین می باشد. توافق زوجین در حضانت از مواردی است که چنانچه آنان فرزند یا فرزندان مشترکی داشته باشند، باید در توافق نامه در خصوص حضانت فرزندان در طلاق توافقی تعیین تکلیف نمایند و لازم است در مورد حضانت دائم فرزند نیز قبل از دادگاه، به توافق برسند. حضانت در طلاق توافقی یکی از مسائلی است که نمی توان آن را مسکوت گذاشت و به آن اشاره نکرد. مطابق قانون فرزند پسر تا ۱۵سال و فرزند دختر تا ۹ سال در مدار حضانت می باشند و بعد از آن از سن حضانت خارج می گردند. بنابراین چنانچه فرزندان بالای سن ۱۵ و ۹ باشند، نیازی به توافق در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی در صورتجلسه توافقات و رای دادگاه نیست. در مورد حضانت فرزند در طلاق توافقی بعد از ازدواج مادر نیز می توان توافق نمود که حتی در صورت ازدواج مجدد مادر حضانت فرزند از او سلب نشود و همچنان نگهداری فرزند مشترک با او باشد البته دادگاه صلاحدید فرزند را نیز در نظر می گیرد.

طلاق توافقی و نفقه فرزند

از جمله شرایط طلاق توافقی در صورت داشتن فرزند، تعیین تکلیف در خصوص نفقه او می باشد. نفقه فرزند بر عهده پدر می باشد. در صورتی که توافق شده باشد حضانت فرزند بر عهده مادر باشد، زوج باید مبلغی را به عنوان نفقه فرزند به زوجه پرداخت نماید. بنابراین در صورتجلسه توافقات طلاق توافقی زوجین باید در مورد میزان نفقه فرزند توافق نمایند. بنابراین یکی دیگر از مسائل، نفقه فرزند در طلاق توافقی می باشد. در صورتجلسه توافقات در خصوص نفقه فرزند بعد از طلاق توافقی باید اتخاذ تصمیم شود و میزان آن باید مشخص گردد. ناگفته نماند با توجه به افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه های زندگی اصولاً تعدیل نفقه فرزند در طلاق توافقی امکان پذیر می باشد و می توان بعد از طلاق توافقی درخواست تعدیل با جلب نظر کارشناس تقدیم نمود.

طلاق توافقی و ملاقات فرزند

هر یک از پدر یا مادر که حضانت با او نباشد حق ملاقات فرزند خود را دارد. زوجین باید در صورتجلسه طلاق توافقی نسبت به روز و ساعات ملاقات فرزند توافقات لازم را انجام دهند و مراتب را به اطلاع دادگاه برسانند.

طلاق توافقی و جهیزیه

جهیزیه در طلاق توافقی از دیگر مسائل مالی ای است که باید در خصوص آن بین زوجین توافق حاصل گردد. تهیه همه وسایل مورد نیاز زندگی مشترک بر طبق قانون، بر عهده زوج می باشد. لکن عرفاً در بیشتر مناطق ایران تهیه جهیزیه برای شروع زندگی مشترک، بر عهده زوجه می باشد. در نتیجه مالکیت وسایل زندگی مشترک مطابق آنچه که در لیست سیاهه جهیزیه آمده، برای زوجه محفوظ است. بنابراین در زمان تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی در مورد استرداد جهیزیه بعد از طلاق نیز باید بین زوج و زوجه توافق حاصل گردد، در مورد جهیزیه در طلاق برای مثال می توان اینگونه توافق نمود که استرداد جهیزیه قبل از طلاق انجام شود.

مراحل طلاق توافقی در تهران

در این مقاله در خصوص طلاق توافقی و مراحل آن در تهران توضیح داده شد. با توجه به اینکه مراحل طلاق توافقی در ایران در هر یک از استانها رویه خاص خود را دارد بنابراین مراحل اقدام برای طلاق توافقی در شهرستانها با مراحل طلاق توافقی تهران متفاوت است. زوجینی که در شهرهای دیگر هستند مراحل گرفتن طلاق توافقی در شهرستان خود را از وکیل طلاق توافقی دادهومان جویا شوند.

مدارک لازم جهت طلاق توافقی

مدارک طلاق توافقی که زوجین باید آن را برای طلاق آماده کنند به شرح زیر می باشد:

  1. کارت ملی و شناسنامه زوجین از مدارک لازم طلاق توافقی می باشند که کپی برابر اصل شده آنها باید ضمیمه دادخواست گردد.
  2. اصل سند ازدواج و یا رونوشت آن، یکی دیگر از مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی می باشد که باید به دادگاه ارائه گردد.
  3. نامه مشاوره طلاق توافقی از مدارک لازم جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی است و بدون آن دادخواست طلاق توافقی شما ثبت و به دادگاه ارسال نمی شود.
  4. فرم توافقنامه زوجین که در شرایط طلاق توافقی به طور مفصل در خصوص آن توضیح داده شده است، یکی دیگر از مدارک مورد نیاز جهت طلاق توافقی می باشد که در دادگاه به آن نیاز خواهید داشت.

هزینه طلاق توافقی

سوال پر تکراری که از وکیل طلاق توافقی ما پرسیده می شود این است که هزینه طلاق توافقی چقدر است؟ ابتدائاً باید گفت هزینه  طلاق توافقی شامل هزینه های دادگاه و هزینه وکیل برای طلاق توافقی می باشد که در ادامه توضیحاتی در مورد هزینه طلاق توافقی در دادگاه، ارائه می دهیم.

  1. جهت ثبت کلیه دادخواستهایی که به دادگاه تقدیم می شود، باید هزینه دادرسی به دادگاه پرداخت شود. این هزینه دادرسی بسته به موضوع و تعداد اوراق پرونده متغیر است و میزان آن به موجب قانون تعیین می گردد. هزینه دادرسی دادخواست طلاق توافقی حد اکثر ۲۰۰۰۰۰ تومان می باشد.
  2. همانطور که گفته شد، جهت انجام طلاق توافقی الزاما باید مشاوره یا داوری نیز انجام گیرد که هزینه مشاوره یا داوری۱۴۰۰۰۰ تومان می باشد.
  3. هزینه آزمایش عدم بارداری نیز ۴۰۰۰۰ تومان می باشد.
  4. حق الوکاله وکیل

چنانچه زوجین جهت انجام طلاق توافقی وکیل بگیرند، حق الوکاله وکیل به هزینه های بالا اضافه می گردد. برای اطلاع از هزینه وکیل برای طلاق توافقی در تهران و همینطور جهت اطلاع از هزینه وکیل برای طلاق با داشتن حق طلاق می توانید با ما از طریق خطوط دفتر تماس حاصل نمایید.

سوال دیگری که در این خصوص به کرات پرسیده می شود این است که هزینه طلاق توافقی به عهده کیست؟ همانطور که گفتیم در طلاق توافقی تمامی مسائل با توافق بین زوجین حل و فصل می شود در نتیجه اینکه هزینه های گفته شده به عهده کدامیک از زوجین باشد نیز باید با توافق آنان مشخص شود و منع یا الزام قانونی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی دادهومان

جهت مشاوره با وکیل طلاق توافقی

تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)
(تلفن همراه)

2 دیدگاه

    • سلام
      شما می توانید به وکلای طلاق توافقی وکالت دهید. وکلای طلاق توافقی گروه حقوقی دادهومان کلیه مراحل مشاوره و دادگاه را بدون نیاز به حضور شما انجام می دهند.
      ایام خوبی داشته باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *