مشاوره طلاق توافقی

جهت تقدیم دادخواست طلاق توافقی و مراجعه به دادگاه مطابق قانون جدید طلاق توافقی مراجعه به مراکزمشاوره طلاق توافقی

معرفی شده  توسط سامانه طلاق توافقی جهت انجام مشاوره طلاق توافقی ضروری است و طلاق توافقی بدون مشاوره ممنوع شد. در این مقاله چگونگی انجام مشاوره برای طلاق توافقی را توضیح خواهیم داد

 مشاوره طلاق توافقی بهزیستی

بنا برقانون جدید طلاق توافقی، برای انجام طلاق توافقی سازمان بهزیستی متولی انجام مشاوره قبل طلاق می باشد. مراکز مشاوره ای که زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند، می‌تواند به زوجین در این مورد مشاوره طلاق ارائه دهند تا زوجین در نهایت بتوانند تصمیم درست برای ادامه زندگی مشترک یا گرفتن طلاق را بگیرند. در ادامه به توضیح نحوه انجام مشاوره طلاق توافقی بهزیستی میپردازیم

سایت مشاوره طلاق توافقی

اولین اقدام برای گرفتن طلاق توافقی ثبت نام برای مشاوره طلاق توافقی و اخذ نوبت مشاوره طلاق از سامانه تصمیم در سایت  www..behzisti.net جهت انجام جلسات مشاوره برای طلاق توافقی است. زوجین باید در ابتدا استان محل اقامت خود را انتخاب کنند و سپس در سایت تصمیم ثبت نام نمایند و کد پیگیری هنگام ثبت نام جهت پیگیری درخواست مشاوره طلاق به آنها داده می شود. ادامه می‌توانند برای مشاوره یکی از مراکزمشاوره طلاق توافقی، معرفی شده در سایت که به محل زندگیشان نزدیک باشد را انتخاب نموده و نوبت مشاوره طلاق خود را اخذ نمایند. زوجین باید در تاریخ و ساعت مقرر، به مرکز مشاوره طلاق توافقی مراجعه کرده و جلسات مشاوره طلاق توافقی،که حداقل پنج جلسه می باشد را انجام دهند. فاصله بین این جلسات به نحوی تعیین می‌شود که در هر هفته یک جلسه مشاوره طلاق توافقی برگزار ‌شود.  ممکن است بنا بر صلاحدید مشاور تعداد جلسات بیشتری نیز برای زوجین در نظر گرفته شود.

مشاوره برای طلاق توافقی

اصولاً در جلسات مشاوره طلاق توافقی، مشاور روانشناس که تحصیلات تخصصی در این زمینه دارد، سعی در ایجاد صلح و سازش و حفظ بنیان خانواده و تحکیم آن دارد. در جلسات متعددی که با زوجین تشکیل می دهد، در پی حل و فصل اختلافات و آشتی دادن زوجین است. در نهایت اگر بعد از طی جلسات مشاوره طلاق توافقی زوجین با هم برای ادامه زندگی مشترک به توافق نرسند، مشاور،نامه مشاوره طلاق یا گواهی عدم انصراف از طلاق را جهت طرح دادخواست طلاق توافقی صادر خواهد کرد.نکته ای که زوجین  بدانند این است که درجلسات مشاوره طلاق توافقی حتما بایدحضور داشته باشند و شرکت نکردن در جلسه مشاوره طلاق یاعدم حضور زوج در جلسه مشاوره طلاق  به معنی انصراف از درخواست مشاوره طلاق محسوب می شود و مشاور در این موارد نامه مشاوره طلاق را که جهت ادامه روند طلاق توافقی لازم است را به آنها تحویل نمیدهد

مشاوره طلاق توافقی چقدر طول میکشد

همانطور که گفته شد از سال 1397 برای انجام طلاق توافقی، مطابق قانون جدید طلاق توافقی، انجام جلسات مشاوره برای طلاق توافقی اجباری شده است. لازم است زوجین جلسات مشاوره قبل طلاق را طی کنند تا بتوانند دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند. با توجه به اینکه گاهی سوال می شود، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که زوجین نمی توانند طلاق بدون دادگاه،بگیرند به دفتر طلاق مراجعه کرده و طلاق را ثبت کنند یعنی طی کردن پروسه مشاوره و مراحل دادگاه برای انجام طلاق ضروری می باشد. اینکه مشاوره طلاق توافقی چقدر زمان می برد و تعداد جلسات مشاوره طلاق توافقی چقدر می باشد ؟ بسته به تعداد جلسات مشاوره ای که مشاور لازم می داند و بسته به هرمورد متفاوت است. البته ناگفته نماند حداقل تعداد جلسات مشاوره طلاق توافقی، پنج جلسه می باشد که این جلسات به فاصله یک هفته انجام می‌شود. در نتیجه حداقل زمانی که جلسات مشاور طول می کشد، 5 هفته است. گاهی این  تعداد جلسات مشاوره طلاق توافقی تا۹ جلسه نیز افزایش می یابد که در این صورت ۹ هفته زمان می‌برد تا جلسات مشاوره برای طلاق توافقی انجام شود. پس از آن زوجین می توانند گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند و سپس بتوانند دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت گنند.

هزینه مشاوره طلاق توافقی

هزینه مشاوره طلاق توافقی در شهرها و استان های مختلف متفاوت است. بسته به تعداد جلساتی که مراکز مشاوره طلاق توافقی لازم بداند، طبق تعرفه از زوجین دریافت خواهد شد.

جلسه مشاوره طلاق توافقی

در جلسه مشاوره طلاق توافقی، زوجین باید هر دو حاضر شوند. با توجه به آمار بالای طلاق در ایران به خصوص در کلانشهرها، برگزاری جلسات مشاوره قبل طلاق بیش از پیش حائز اهمیت شده است. بسیاری از زوجینی که اقدام به جدایی توافقی می کنند ممکن است با کمک گرفتن از مشاور حاذق و دلسوز خانواده، مشکلاتشان حل شود و از طلاق منصرف شوند. آسیب طلاق در مواقعی که زوجین فرزند مشترک نیز دارند به مراتب بیشتر و گاهی ممکن است برای اجتماع غیر قابل جبران باشد. به همین علت بعضی مواقع در جلسات مشاوره طلاق توافقی حضور فرزندان نیز ممکن است لازم باشد که مشاور در صورت صلاح این اقدام را انجام خواهد داد.

مشاوره طلاق توافقی چگونه است؟

اولین جلسه مشاوره طلاق که تشکیل می شود، مشاور ابتدا به دنبال فهمیدن علت اینکه چرا دو طرف تصمیم به طلاق گرفتند می گردد و سپس تلاش می کند با علم و دانش و تجارب شخصی خود در موارد  مشابه، اگر با جلسات مشاوره و صحبت پیرامون حل مسائل زناشویی زوجین مشکلاتشان قابل حل باشد این اقدام را انجام دهد و اگر بعد از اتمام جلسات مشاوره باز هم زوجین قصد انجام طلاق توافقی داشته باشند،نامه مشاوره برای طلاق یا همان  گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می نماید.

در مشاوره طلاق توافقی چه بگوییم؟

درجلسه مشاوره طلاق، علاوه بر طرح مسائل و اختلافات و چاره اندیشی در مورد آنها و در نهایت سعی بر حل و فصل مسائل و اختلافات، در صورتی که تلاش در این زمینه مثمر ثمر واقع نشود،یکی دیگر از مواردی که در جلسات مشاوره طلاق توافقی مطرح می شود توافق در مورد حقوق مالی و غیر مالی ناشی از زوجیت است که زوجین  باید در خصوص آن صحبت و اتخاذ تصمیم نمایند. حقوق مالی ناشی از زوجیت شامل مهریه و نفقه و اجرت المثل و جهیزیه می باشد که زوجین باید راجع به همه این موارد توافق کنند. به عنوان مثال اگر زوجه بخواهد مهریه خود را دریافت کند نحوه پرداخت را باید با توافق زوج مشخص کنند که مثلا زوج تا قبل از اجرای صیغه طلاق مهریه زوجه را پرداخت نماید یا در مورد نفقه اگر زوجه ادعایی ندارد باید اعلام کند.

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک و حق ملاقات نیز از دیگر مواردی است که در جلسه مشاوره طلاق، برای طرفی که حضانت با او نیست در خصوص آن تصمیم گیری می شود،، این موضوع از حقوق غیرمالی ناشی از زوجیت می باشد که در مورد آن نیز باید در جلسه مشاوره طلاق توافقی اتخاذ تصمیم شود.

طلاق توافقی بدون مشاوره

در طلاق توافقی مشاوره اجباری است و حتما زوجین باید در جلسات مشاوره قبل از طلاق شرکت کنند، اما اگر زوجین برای انجام مراحل طلاق توافقی به وکیل دادگستری وکالت دهند، نیازی به ثبت نام در سایت تصمیم برای اخذ نوبت و شرکت در جلسات مشاوره طلاق توافقی ندارند. وکلایی که برای خود انتخاب کرده اند، روند طلاق توافقی را از ابتدا تا انتها انجام می دهند و حضور زوجین درهیچ یک از مراحل مشاوره قبل طلاق و دادگاه لازم نیست. بنابراین زوجینی که قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند و قصد جدایی از هم دارند، با مراجعه به وکیل  پایه دادگستری می توانند در وقت خود صرفه جویی نموده و روند طلاق توافقی بدون مشاوره را در مدت زمان کوتاه تری به اتمام برسانند.

سوالات مشاوره طلاق توافقی

آیا طلاق توافقی مشاوره دارد ؟

در این مقاله به خوبی به این پرسش پاسخ دادیم و توضیح دادیم که زوجین برای انجام طلاق توافقی حتما باید مشاوره قبل از طلاق را طی کنند

در صورت شرکت نکردن در جلسه مشاور طلاق چه مشکلی پیش می آید ؟

برای تشکیل جلسات مشاوره طلاق توافقی الزاما زوج و زوجه باید هر دو حضور داشته باشند. عدم حضور زوج در جلسه مشاوره طلاق یا عدم حضور زوجه، توافق صورت نخواهد گرفت در نتیجه انجام طلاق توافقی غیر ممکن خواهد شد.

اگر در مورد حضانت فرزند توافق نشود چه می شود؟

همانطور که از اسم این طلاق پیداست، برای گرفتن طلاق توافقی زوجین باید در مورد تمامی مسائل مالی و غیر مالی با هم توافق داشته باشند تا بتوانند طلاق توافقی بگیرند . دادگاه نیز بر مبنای صورتجلسه توافقات تقدیمی آنها رای صادر خواهد کرد.

مراکز مشاوره طلاق توافقی تهران

مرکز غربالگری بهزیستی شهدای انقلاب: تهران، خیابان پیروزی، چهارراه کوکاکولا، خیابان نبرد، بن بست سازمان آب.

مرکز غربالگری بهزیستی شهدای افسریه: تهران، افسریه، بین خیابان ۱۵ متری سوم و چهارم، خیابان چهل و پنجم، اسرافیلی پلاک ۴ .

مرکز غربالگری بهزیستی آمنه: تهران، خیابان ولیعصر بالاتر از میدان ونک، جنب پمپ بنزین، خیابان نجفی، درب شمالی شیرخوارگاه آمنه.

مرکز غربالگری بهزیستی حر: خیابان جانبازان غربی، گلبرگ غربی، میدان هلال احمر، جنب پایگاه بسیج شهید بهشتی.

تیم غربالگری مستقر در مجتمع قضایی شهید مفتح تهران: شهرزیبا، خیابان مخابرات، میدان الغدیر، پشت کانون اصلاح و تربیت، مجتمع قضایی شهید مفتح.

مرکز غربالگری بهزیستی شهید ذوالفقاری: تهران، چهار راه یافت آباد، بلوار یافت آباد، میدان معلم، خ تختی، پ ۲۴.

بنیاد حقوقی دادهومان خدمات طلاق توافقی را توسط وکیل طلاق توافقی به صورت تخصصی ارائه می نماید

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره حقوقی طلاق توافقی در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

2 دیدگاه

    • سلام
      وقتتون بخیر
      منظور از طلاق توافقی بدون مشاوره انجام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل است. وکلای طلاق توافقی کلیه مراحل حتی مشاوره را بدون حضور زوجین انجام می دهند.
      ایام خوش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *