سفته ضمانت حسن انجام کار

سفته ضمانت کار یا حسن انجام کار سفته ای  است که کارفرما هنگام استخدام کارمندان و کارگران خود، جهت ضمانت فعالیت صحیح کارکنان خود به امانت می گیرند.

چنانچه خسارتی از اقدام کارکنان به کارفرما وارد شود یا کار خود را به خوبی انجام ندهند و باعث ورود خسارت به کارفرما شوند، کارفرما میتواند با مطالبه وجه سفته ها خسارت خود را جبران کند.

نحوه تکمیل سفته ضمانت حسن انجام کار

در پر کردن سفته ضمانت کار چند نکته وجود دارد که به آنها می پردازیم:

  1. چنانچه با کارفرما قرارداد کار منعقد می گردد، باید شماره سفته در قرارداد ذکر شود و بندی در قرارداد به این مورد اختصاص داده شود.
  2. در سفته باید حتماً قید گردد که جهت حسن انجام کار به کارفر ارائه داده شده است.
  3. مبلغ سفته حتما باید در آن درج گردد و از ارائه سفته سفید امضاء به کارفرما خودداری شود.

خیانت در امانت سفته حسن انجام کار

چنانچه کارفرما بدون دلیل، وجه سفته را مطالبه کند و یا با پایان یافتن قرارداد کار آن را به کارگر یا کارمند خود مسترد نکند این عمل خیانت در امانت محسوب می‌گردد و کارگر یا کارمند می‌تواند علیه وی به دلیل سوء استفاده یا عدم استرداد سفته، اقدام قانونی کیفری نماید.

سفته ضمانت حسن انجام کار بدون قرارداد

در برخی مواقع دیده می شود که کارفرما به کارمند یا کارگر خود نسخه ای از قرارداد کتبی را ارائه نمی دهد. ولی از وی سفته بابت حسن انجام کار می گیرد. در این گونه موارد  اثبات اینکه سفته جهت حسن انجام کار به کارفرما داده شده است سخت است. زیرا کارگر یا کارمند قراردادی جهت ارائه به مرجع قضایی برای دفاع ندارد. بنابراین حتماً به همراه سفته باید قرارداد نیز دریافت شود تا چنانچه کارفرما از سفته سوء استفاده نماید بتوان این امر را اثبات نمود.

اثبات عدم حسن انجام کار

گفته شد که سفته حسن انجام کار جهت ضمانت کار دریافت می‌شود تا چنانچه خسارتی به کارفرما وارد شود بتواند آن را مطالبه کند. بنابراین کارفرما باید عدم حسن انجام کار و ورود خسارت را اثبات نماید تا بتواند وجه سفته را مطالبه کند. به طور مثال چنانچه حسابداری از حساب‌های شرکت برداشت غیرمجاز نمایند و به نام خود یا دیگران انتقال دهد، شرکت می‌تواند با اثبات برداشت غیر مجاز حسابدار از حسابهای شرکت، روی سفته وی اقدام نماید.

حسن انجام کار چیست؟

حسن انجام کار به چه معنی است؟ حسن انجام کار یک مفهوم کلی است یعنی کارگری که  به وی کاری محول شده است چنانچه کار خود را به درستی انجام ندهد و از عمل وی خسارتی به کارفرما وارد گردد  میتوان گفت که در اصطلاح حقوقی حسن انجام کار محقق نشده است. به طور مثال چنانچه کارمند اطلاعات مهمی که مربوط به شرکت بوده را در اختیار دیگری قرار دهد یا اموال شرکت را تصاحب یا تلف نماید این عمل وی برخلاف حسن انجام کار است. در برخی قراردادها حسن انجام کار به طور واضح مشخص شده و تعریف مشخصی از آن بین طرفین وجود دارد که عدم حسن انجام کار فقط به همان موارد محدود میگردد. ولی در برخی موارد به طور کلی فقط حسن انجام کار قید می گردد.

قانون سفته ضمانت انجام کار چیست؟

هیچ قانون وجود ندارد که صراحتاً مقررات سفته ضمانت کار را ذکر کرده باشد و کارفرما بر اساس آن حق گرفتن سفته یا چک را از کارگر و کارمند داشته باشد. بلکه عرفا این عمل رایج شده است  و کارفرمایان سفته برای ضمانت کار را از کارمند دریافت می کنند.

استرداد سفته حسن انجام کار

پس از پایان قرارداد چنانچه کارگر یا کارفرما از ادامه همکاری صرفنظر کنند یا کارفرما بخواهد کارگر را اخراج نماید یا کارگر بخواهد استعفاء دهد، باید سفته  ای که جهت حسن انجام کار از کارگر دریافت شده است به وی مسترد گردد. چنانچه کارفرما از انجام این کار خودداری نماید کارگر یا کارمند میتواند اظهارنامه ای جهت استرداد سفته به وی ارسال نماید  و در آن اظهارنامه  تقاضا کند که ظرف مهلت مشخص آن را  به وی مسترد دارد.

مبلغ سفته ضمانت کار

مبلغی که برای سفته حسن انجام کار گرفته می شود بسته مورد متفاوت می باشد در حقیقت اینکه کارمند و کارگر چه مسئولیتی را بر عهده دارد، در میزان سفته تاثیر می گذارد. بنابراین مبلغ سفته بین کارگر و کارفرما به صورت توافقی تعیین می شود. گاهی دیده می‌شود که سفته به صورت سفید امضاء به کارفرما داده می‌شود که در آن صورت  خطر این را دارد که کارفرما تا هر مبلغی که بخواهد سفته را پر کرده و وجه آنرا مطالبه نماید.

موضوع سفته ضمانت کار

سفته ضمانت کار در جهت موضوع مشخص داده میشود نه به طور کلی برای حسن انجام کار، زیرا حسن انجام کار یک عبارت کلی و مبهم می‌باشد که نمی‌تواند به خوبی از آن فهمید که در چه صورت قابلیت وصول را دارد، بنابراین باید موضوع سفته ضمانت کار مشخص باشد مثلاً در قرارداد ذکر شود که تحت چه شرایطی حسن انجام کار محقق نشده است  و کارفرما می تواند وجه سفته را مطالبه نماید.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *