پیگیری پرونده قضایی

نکته اساسی بعد از ثبت و تشکیل پرونده در دادگستری، چگونگی پیگیری پرونده می باشد. سوال پر تکراری که مطرح می شود این است که بعد از اینکه پرونده قضایی در دادگستری ثبت شد، از چه طریقی می توانیم پیگیر روند کار پرونده باشیم؟ آیا مراجعه حضوری لازم است و یا به صورت غیر حضوری نیز می توان پرونده را پیگیری نمود؟ در این مقاله سعی شده است به این سوالات پاسخ داده شود.

در حال حاضر با توجه به ایجاد سایت عدل ایران از ناحیه قوه قضائیه، پیگیری پرونده قضایی نیاز به حضور در مجتمع های قضایی را به حداقل رسانده است و بیشتر خدمات قضایی به صورت الکترونیکی قابل انجام می باشند. به عنوان مثال اگر شما به عنوان یکی از طرفین پرونده بخواهید به شعبه دادگاه رسیدگی کننده لایحه دفاعیه ای ارسال نمایید، می توانید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و لایحه خود را از آنجا به شعبه دادگاه ارسال نمایید و نیازی به مراجعه حضوری به شعبه وجود ندارد. در حال حاضر، بسیاری از خدمات قضایی در رابطه با پیگیری پرونده های قضایی به صورت الکترونیکی و غیر حضوری قابل انجام شده است و این خدمات غیرحضوری، روز به روز در حال افزایش هستند.

سامانه پیگیری پرونده قضایی

در این قسمت می خواهیم با سیستم پیگیری پرونده دادگستری و سامانه پیگیری پرونده قضایی الکترونیک آشنا شویم. جهت اطلاع رسانی پرونده قضایی، باید به سامانه پیگیری پرونده قضایی به آدرس اینترنتی www.adliran.ir مراجعه کنید. سپس در قسمت بالا سمت راست سامانه پیگیری پرونده دادگستری، در قسمت منوی اطلاع رسانی، اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی را انتخاب نمایید. در مرحله بعدی شماره ملی و رمز شخصی که از دفتر خدمات قضایی گرفته اید و به شماره تلفن همراه شما پیامک شده است، را وارد نمایید. سپس برای شما رمز موقت ارسال خواهد شد. با وارد کردن این رمز موقت، وارد صفحه خود می شوید. بر قسمت بازیابی اطلاعات کلیک کنید. لیست پرونده های شما نمایش داده خواهد شد. در ادامه می توانید روی هر کدام از پرونده های که در نظر دارید کلیک کنید و از مراحل پرونده و روند کار آن مطلع شوید.

سایت پیگیری پرونده قضایی

قوه قضاییه با ایجاد سایت عدل ایران، به نشانی www.adliran.ir دریافت بسیاری از خدمات قضایی را به صورت الکترونیک امکان پذیر نموده است. در حال حاضر با توجه به همه گیری بیماری کرونا، نیاز به چنین سایتی برای دریافت خدمات قضایی و پیگیری پرونده های قضایی بیش از پیش ملموس است. خدماتی نظیر پیگیری و اطلاع از رونده پرونده و یا نوبت دهی قضایی، باعث می شود که افراد برای پیگیری کارهای اجرای پرونده قضایی خود معطل نشوند و با دریافت نوبت در روز و ساعت تعیین شده به مرکز مورد نظر خود مراجعه کنند و روند کارهای قضایی خود مثل اجرای حکم و .. را پیگیری نمایند.

پیگیری پرونده قضایی با کد ملی

برای پیگیری پرونده قضایی با شماره ملی در سایت عدل ایران، باید کد ملی و رمز شخصی خود را داشته باشید. اگر رمز شخصی خود را فراموش کردید می توانید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و مجدد درخواست نمایید که به شما رمز شخصی ارسال نمایند و یا از طریق قسمت ثبت نام الکترونیک قضایی در سایت عدل ایران اقدام نمایید. سپس می توانید با کد ملی و رمز شخصی جدیدتان، پیگیری روند پرونده قضایی با کد ملی را انجام دهید.

پیگیری پرونده قضایی با رمز پرونده

در سایت عدل ایران، در منوی اطلاع رسانی، قسمتی تحت عنوان اطلاع رسانی با رمز پرونده وجود دارد. پیگیری پرونده با رمز پرونده به این نحو است که شما می توانید با کلیک بر روی اطلاع رسانی با رمز پرونده، با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی خود، وارد صفحه ای شوید که با رمز پرونده و شماره پرونده، از روند کار پرونده قضایی خود مطلع شوید. بعد از ثبت دادخواست، رمز پرونده به گوشی شما پیامک می شود. پیگیری پرونده قضایی با شماره شانزده رقمی و پیگیری پرونده با رمز شخصی به همین نحو است که توضیح داده شد.

پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده

در سامانه پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده، شما می توانید وارد قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی شده و با درج کد ملی و رمز شخصی، شماره بایگانی پرونده خود را وارد کنید و روند کار پرونده و خلاصه آن را مشاهده نمایید. برای پیگیری پرونده قضایی با ردیف فرعی نیز می توانید در قسمت ردیف فرعی، عدد را تغییر دهید و روند پرونده را مثلاً در دادگاه بدوی با ردیف فرعی۱ و در دادگاه تجدیدنظر با ردیف فرعی ۲ مشاهده نمایید. پیگیری پرونده قضایی با شماره بایگانی نیز در همان سایت عدل ایران می باشد که به همین ترتیب می باشد.

پیگیری پرونده قضایی با کد رهگیری

جهت پیگیری پرونده قضایی با کد رهگیری در سایت عدل ایران، در حال حاضر قسمتی در نظر گرفته نشده است و این مورد در حال طراحی و اضافه شدن به سایت می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *