نفقه در طلاق توافقی

نفقه یکی از حقوق مالی زوجه می باشد که زوجین در طلاق توافقی، باید نسبت به آن توافق کنند و توافقات خود را

در صورتجلسه طلاق توافقی درج و امضاء کنند. دادگاه رای طلاق توافقی را بر مبنای همین توافق زوجین صادر می‌کند. نفقه در طلاق توافقی شامل نفقه زن و نفقه فرزند می شود، که در ذیل به توضیح آنها می پردازیم:

 نفقه زن در طلاق توافقی

با انعقاد عقد ازدواج نفقه و هزینه های زندگی زن، به عهده شوهرش قرار می‌گیرد. مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل هزینه‌های زندگی، مثل هزینه خوراک، پوشاک و مسکن و … می باشد. که نسبت به شان و منزلت زن و سطح خانواده او، میزان آن متغییر است. البته وضعیت مالی زوج نیز مدنظر قرار میگیرد. نفقه از حقوق مالی زوج است و حتی اگر زن خودش شاغل باشد، می تواند از شوهرش مطالبه نفقه نماید و مرد طبق قانون موظف به پرداخت می باشد.

طبق نظر وکیل طلاق توافقی، زمانی که زوجین تصمیم به گرفتن طلاق توافقی دارند، اگر خانم ادعایی درباره نفقه گذشته خود داشته باشد، باید مطرح نماید تا در صورتجلسه توافقات طلاق توافقی قید شود. یعنی باید زوجین در مورد میزان مشخصی از نفقه توافق کنند و در صورتجلسه آن مبلغ را برای نفقه زوجه قید نمایند. اگر هم زوجه ادعایی راجع به نفقه ندارد و یا اقرار دارد که نفقه را دریافت کرده است، باید این مطلب در توافقات قید گردد.

میزان نفقه در طلاق توافقی

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، میزان نفقه در طلاق توافقی با توافق زوجین مشخص می‌شود. دو طرف با هم بر مبلغ خاصی به عنوان نفقه گذشته زن باید به توافق برسند و همان میزان نفقه را در صورتجلسه قید کرده و امضاء نمایند. قاضی دادگاه خانواده نیز بر مبنای همان توافقات، مبلغ نفقه را در رای طلاق توافقی قید می نماید.

پرداخت نفقه در طلاق توافقی

چگونگی پرداخت نفقه در طلاق توافقی به گونه ای است که زوجین با هم توافق کرده اند. به عنوان مثال اگر میزان نفقه زوجه ۱۰ میلیون تومان قید شده باشد، زوج متعهد به پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون تومان به زوجه باشد. در این حالت، زوجین می توانند توافق کنند که کل این مبلغ قبل از اجرای صیغه طلاق پرداخت شود و یا توافق کنند، زوج به صورت قسطی از قرار ماهانه ۱ میلیون تومان بعد از اجرای صیغه طلاق این مبلغ را به زوجه پرداخت نماید.

نفقه بعد از طلاق توافقی

اگر بعد از اجرای صیغه طلاق، زوج مبلغ نفقه معین شده در رای طلاق توافقی را نپردازد، زوجه چگونه می تواند نفقه خود را مطالبه کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که رای طلاق توافقی بر پایه توافقات زوجین صادر می‌شود و هر آنچه در مورد نفقه در آن قید شده است، همان مبلغ ملاک عمل خواهد بود. اگر زوج به تعهدات مالی خود درباره نفقه عمل نکند، زوجه می تواند با توجه به رای طلاق توافقی دادخواست مطالبه نفقه خود را در دادگاه مطرح کند و زوج را الزام به پرداخت مبلغ توافق شده بنماید.

لازم به ذکر است بعد از ثبت طلاق توافقی در دفترخانه ثبت طلاق، رابطه زوجیت فی مابین طرفین خاتمه یافته و از آن تاریخ به بعد به زن نفقه تعلق نمی گیرد. منظور ما از نفقه بعد از طلاق توافقی، نفقه ایام زوجیت زن در صورت پرداخت نشدن ، است.

نفقه فرزند در طلاق توافقی

مطابق قانون مدن، نفقه فرزند با پدر است. اعم از اینکه حضانت فرزند با او باشد یا نباشد. در مورد نفقه فرزند در طلاق توافقی باید گفت که طبق مطالب گفته شده، در طلاق توافقی باید راجع به تمامی حقوق مالی و غیرمالی فی مابین زوجین که ناشی از عقد زوجیت است، تعیین تکلیف شود. حال اگر فرزند مشترکی هم در این میان باشد، باید راجع به میزان نفقه فرزند مشترک در توافقات تعیین تکلیف شود. اگر حضانت فرزند مشترک با پدر باشد، دیگر نیازی به ذکر نفقه فرزند در توافقات نمی باشد. اما اگر حضانت فرزند مشترک با مادر باشد، زوجین باید برای نفقه فرزند مبلغ خاصی را مشخص کنند که پدر ماهانه برای مخارج فرزند به مادر پرداخت کند. این مبلغ نیز در صورتجلسه توافقات طلاق توافقی قید می‌شود.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *