حق طلاق مرد

نظر به اینکه حق طلاق با مرد است، مرد هر زمان که بخواهد، می تواند بدون نیاز به اثبات علت خاصی، درخواست طلاق بدهد.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که زوج برای اینکه یک طرفه اقدام به درخواست طلاق نماید، باید تمامی حقوق مالی زوجه از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، نصف دارایی مشترک را به او پرداخت نماید یا ترتیب پرداخت آن را مشخص نماید.

در خصوص نصف دارایی مشترک، در عقدنامه شرطی  تحت عنوان شرط تنصیف اموال وجود دارد که اگر زوج ذیل آن شرط را امضا کرده باشد، زوج در صورت درخواست طلاق همسر خود باید نصف اموالی که بعد از ازدواج به دست آورده است (به شرطی که طلاق به خاطر سوء رفتار زوجه نباشد)، به او پرداخت نماید تا بتواند همسر خود را طلاق دهد.

تصمیم دادگاه در مورد دادخواست طلاق از طرف زوج، گواهی عدم امکان سازش نام دارد. این گواهی از تاریخ قطعیت، ۳ ماه اعتبار دارد و در این مدت زوج می تواند برای ثبت آن به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه نماید. بعد از گذشت مدت ۳ ماه از تاریخ قطعیت رای دادگاه، در صورت عدم مراجعه به دفترخانه ثبت طلاق، گواهی عدم امکان سازش از درجه اعتبار ساقط می شود.

سلب حق طلاق مرد

یکی از باورهایی که در جامعه ما و به خصوص بین آقایان وجود دارد این است که وقتی مردی حق طلاق به همسرش می دهد، در واقع این حق را از خود سلب می کند. در این بخش به بررسی این موضوع می پردازیم.

همانطور که قبلا هم اشاره شد، حق طلاقی که زوج به زوجه می دهد، در واقع وکالت در طلاق است. زوج با اعطای این وکالت به زوجه این اختیار را به وی می دهد تا بدون حضور زوج، خود را به هر نوع طلاقی که در وکالتنامه گفته شده از جمله خلع، مبارات و … مطلقه نماید. در حقوق ایران اعطای وکالت و نمایندگی به نماینده، به این معنا نیست که خود شخص نیابت دهنده اختیار انجام عمل مورد نظر را از خود سلب کرده باشد. در مورد اعطای وکالت در طلاق نیز به همین ترتیب است. یعنی زوج با دادن حق طلاق به زوجه، این حق را از خود سلب نمی کند و او نیز همچنان حق طلاق دادن همسر خود را دارا می باشد. چون حق طلاق با مرد است  و اعطای وکالت در طلاق به زن، داشتن این اختیار را از زوج  سلب نمی کند. بنابراین این باور که وقتی زوج به زوجه حق طلاق می دهد، این حق را ندارد که خودش همسرش را طلاق دهد، یک باور اشتباه  و خلاف قانون است.

جهت راهنمایی بیشتر در این زمینه می توانید با وکیل طلاق توافقی بنباد وکلای دادهومان مشاوره نمایید.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *