طلاق گرفتن با حق طلاق

مطابق مقررات قانون مدنی و قانون حمایت خانواده اختیار طلاق با مرد است. مرد می تواند جهت اعمال این اختیار خود،

به هر شخصی وکالت دهد. اگر زوجه این وکالت را از مرد گرفته باشد اصطلاحاً در عرف میان مردم رایج است که می گویند زوجه حق طلاق گرفته است.

حق طلاق چیست

حق طلاق در ایران، برگرفته از حق طلاق در اسلام می باشد و به طور کلی حق طلاق با مرد است. حق طلاق یعنی اینکه بعد از انعقاد عقد ازدواج و ایجاد رابطه زوجیت بین زن و مرد، زوج این اختیار را دارد که هر زمان که بخواهد با پرداخت حقوق مالی زوجه، او را طلاق بدهد و به زندگی مشترک خاتمه دهد. در حالی که اگر زن بخواهد خود را از قید زوجیت خارج سازد چنین اختیاری ندارد و فقط می تواند با مراجعه به دادگاه، یکی از دلایلی که در قانون به عنوان شرایط عسروحرج احصا شده است و در عقدنامه نیز به آنها اشاره شده، ثابت نموده و تقاضای الزام همسر خود را به طلاق بخواهد و با این ترتیب اقدام به گرفتن طلاق نمایند. به همین اعتبار در حقوق ایران می گویند حق طلاق با مرد است

به منظور خودداری از مراجعه به دادگاه و طی مراحل پر پیچ و خم اثبات عسروحرج، زوجین می تواند توافق کنند که زوجه وکالت در طلاق از طرف زوج داشته باشد تا هر زمان که اراده کرد همانند مرد بتواند با مراجعه به دادگاه و استفاده از وکالتنامه خود را از طرف مرد مطلقه سازد. این توافق و اعطای وکالت به دو صورت امکان پذیر است که در ذیل توضیح داده خواهد شد.

گرفتن حق طلاق بعد از عقد

زوجه بعد از انعقاد عقد زوجیت می تواند برای گرفتن حق طلاق از مرد ، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با تنظیم سندی در دفتر اسناد رسمی، زوج به زوجه وکالت در طلاق بدهد. بدین مضمون که زوج با داشتن حق طلاق بتواند هر زمان که خواست با شرایط مندرج در وکالتنامه، خود را مطلقه سازد. در اصلاح عامیانه به این وکالتنامه حق طلاق گفته می شود. محتوای سند اعطای اختیار به زوجه به طور کلی شامل مراجعه به دادگستری یا سایر مراجع قانونی و مراکز مشاوره و شرکت در جلسات مشاوره برای مطلقه کردن زوجه از قید زوجیت زوج به هر نوع از انواع طلاق می باشد. البته موارد مهمی وجود دارد که باید در تنظیم متن وکالت در طلاق مورد لحاظ قرار بگیرد، از جمله قید حق توکیل به غیر و بلاعزل بودن وکالتنامه. زیرا زوجه برای اعمال حق طلاق خود و مراجعه به دادگستری جهت ثبت دادخواست باید از طرف زوج وکیل دادگستری انتخاب نماید تا بتواند پروسه طلاق را از جانب مرد انجام دهد و خودش شخصا نمی تواند برای اعمال حق طلاق به دادگستری مراجعه کند مضافاً اینکه زوجه باید اختیار انحلال وکالتنامه را با بلاعزل نمودن آن، از زوج سلب نماید.

گرفتن حق طلاق در عقدنامه

یکی از روش های دادن وکالت حق طلاق به زن اضافه کردن آن به صورت شرط ضمن عقد در عقدنامه می باشد. بدین نحو که ضمن عقد زوجیت، شرطی آورده می شود که در موارد خاصی زوجه حق طلاق داشته باشد. البته اصولا به این دلیل که متن شرط وکالت حق طلاق در عقدنامه به صورت کامل و دقیق تنظیم نمی شود و ممکن است نواقص زیادی داشته باشد، به عنوان مثال حق توکیل به غیر در آن آورده نشده باشد یا اختیار اسقاط حق فرجام خواهی و تجدیدنظرخواهی در آن پیش بینی نشده باشد، در عمل قضات به متن حق طلاق اضافه شده در عقدنامه اشکال گرفته و آن را مطلق می دانند و زوجه برای اعمال حق طلاق خود با مشکل روبرو می شود و ممکن است اساساً نتواند از حق طلاق منعکس در عقدنامه استفاده کند. همانطور که می دانید برای طلاق گرفتن به هر روشی حتما حکم دادگاه لازم است. یعنی زوجین نمی توانند بدون داشتن حکم قطعی طلاق که از دادگاه خانواده صادر می شود به دفتر ثبت طلاق بروند و درخواست اجرای صیغه طلاق را نمایند. بنابراین توصیه می شود چنانچه زوجه قصد گرفتن حق طلاق دارد، این اختیار را به صورت جداگانه به روشی در بالا توضیح داده شد از زوج اخذ نماید.

برای اطلاع  بیشتر در این زمینه می توانید با وکیل طلاق توافقی بنیاد حقوقی دادهومان مشاوره حقوقی نمایید.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *