حق طلاق بلاعزل

وکالت دادن به معنای نیابت دادن به دیگری برای انجام کاری است. وکالت در طلاق نیابت دادن مرد به زن جهت انجام طلاق می باشد.

همانطور که می دانید طلاق از حقوق مرد است. مرد می تواند با وکالت دادن به همسر خود، نیابت برای انجام طلاق را به او بدهد و زن می تواند با داشتن حق طلاق بلاعزل بدون نیاز به حضور زوج، خود را از طرف مرد مطلقه سازد.

حق طلاق بلاعزل چیست؟

وکالت در طلاقی که زوج به زوجه می دهد، انواع متفاوتی دارد. یکی از موارد حائز اهمیتی که در آن درج می شود، بلاعزل بودن است. وکالت در طلاق  باید حتما  بلاعزل باشد. زیرا وکالت در قانون مدنی از عقود جایز است و در عقود جایز هر یک از طرفین به تنهایی اختیار از بین بردن عقد را دارند. وکالت نیز چون از این نوع می باشد، به راحتی قابل انحلال است. یعنی طرفین هر زمان که بخواهند می‌توانند عقد وکالت را از بین ببرند. راه حل قانونی برای اینکه وکالت به سادگی از بین نرود این است که در وکالتنامه حق عزل وکیل، از موکل سلب شود. اصطلاحاً به این وکالت، وکالت بلاعزل طلاق یا همان حق طلاق بلاعزل گفته می شود.

بنابراین چنانچه زوجه بخواهد از وکالتنامه برای انجام طلاق استفاده کند و زوج امکان عزل او را نداشته باشد و به مشکلی در مراحل طلاق توافقی برخورد نکند،  وقتی که جهت تنظیم سند رسمی وکالت به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کنند باید دقت کنند که در متن سند، حق عزل وکیل از موکل سلب شده باشد یا به عبارتی وکالت در طلاق، بلاعزل باشد. در غیر اینصورت  زوج هر زمان ممکن است با مراجعه به دفترخانه زوجه را از وکالت در طلاق عزل نماید که در این صورت وکالت منحل خواهد شد و زوجه دیگر حق گرفتن وکیل از طرف همسر خود برای مراجعه به دادگستری و مطلقه نمودن خود با آن سند وکالت در طلاق را نخواهد داشت.

ابطال حق طلاق بلاعزل

گاهی سوال می شود که آیا میتوان وکالت بلاعزل طلاق را ابطلال نمود؟ البته منظور سوال کننده همان انحلال و از بین بردن وکالت در طلاق است. اینکه بتوان وکالتنامه طلاق را از بین برد همانطور که گفته شد بستگی به این دارد که در متن وکالت در طلاق عبارت بلاعزل قید شده باشد یا خیر. اگر در متن وکالتنامه عبارت بلاعزل نیامده باشد، زوج می تواند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با غزل وکیل، سند وکالت طلاق را منحل کند. اما اگر حق طلاق بلاعزل داده شده باشد، زوج دیگر امکان انحلال وکالتنامه را نخواهد داشت. اما اقدامات دیگری که ممکن است با توجه به مفاد وکالتنامه بلاعزل انجام داد ضم امین یا وکیل و یا انتخاب ناظر استصوابی برای وکیل است. که در این صورت وکالتنامه منحل نخواهد شد ولی اختیارات وکیل محدود خواهد شد. البته این اختیارات نیز ممکن است ضمن وکالت بلاعزل از زوج سلب شود، که در این صورت امکان محدود کردن اختیارات وکیل نیز وجود نخواهد داشت.

وکیل طلاق توافقی بنیاد حقوقی دادهومان می تواند شما را در زمینه وکالت طلاق به طور کامل رهنمایی نماید.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *