طلاق غیابی از طرف مرد

در مواردی که خوانده دعوا غایب است و خواهان از او آدرس و نشانی مشخصی ندارد و او را مجهول المکان اعلام می نماید و ابلاغ دادخواست و ضمائم و همینطور ابلاغ رای دادگاه به شخص غایب، از طریق نشر آگهی در روزنامه انجام می پذیرد که به این نوع از ابلاغ، ابلاغ قانونی گفته می شود. اگر زوجه در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشود، لایحه دفاعیه هم نفرستد و ابلاغ اوراق نیز به او به صورت واقعی نشده باشد، حکم صادره طلاق غیابی از طرف مرد خواهد بود.

در این مقاله سعی خواهیم کرد توضیح دهیم که طلاق غیابی از طرف مرد چگونه است؟ و شرایط و مراحل آن چیست و همچنین به سوالات اساسی پیرامون این موضوع پاسخ دهیم

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

حق طلاق در ایران به دست مرد است و او می تواند همسرش را هر زمان که بخواهد طلاق دهد. به عبارتی مرد برای طلاق زن خود نیاز به هیچ گونه دلیلی ندارد. تنها شرط طلاق از طرف مرد این است که مرد رای طلاق  همسر خود می بایست کلیه حقوق مالی او را از جمله نفقه، مهریه، اجرت المثل و نصف دارای مشترک را در صورتی که در عقد نامه تصریح شده و به امضای زوجه رسیده باشد، پرداخت نماید.

اگر زوج شرط تنصیف اموال موجود در عقدنامه را امضا کرده باشد، در این خصوص نیز در رای طلاق باید اظهار نظر شود. شرط تنصیف اموال به این معنی است که نصف دارایی که زوج بعد از ازدواج به دست آورده در زمانی که او درخواست طلاق می دهد و این درخواست طلاق ناشی از عدم حسن معاشرت زوجه نباشد، به زوجه تعلق خواهد گرفت.

مراحل طلاق غیابی از طرف مرد

مراحل طلاق غیابی از طرف مرد با ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی شروع می شود و سپس در دادگاه خانواده صالح رسیدگی خواهد شد. چون برای درخواست طلاق مرد نیازی به اثبات دلیل خاصی ندارد قانون این اجازه را به مرد داده است که درخواست طلاق خود را هر زمان که بخواهد مطرح نماید. با این شرط که کلیه حقوق مالی زوجه از جمله نفقه و مهریه و اجرت المثل و … را پرداخت نماید.

طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول میکشد

در پاسخ به سوال که طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول میکشد می توان گفت به طور کلی زمان دقیق نمی توان گفت. شعب خانواده دادگاههای ایران بسته با اینکه در چه شهری باشید و اگر در تهران هستید بسته به اینکه در کدان مجتمع قضایی خانواده تهران درخواست شما ثبت شود مدت زمان متفاوتی خواهد داشت. بعضی از شعب دادگاه های خانواده تراکم پرونده دارند و مدت زمات رسیدگی ها طولانی تر می شود و در برخی رسیدگی ها سریع انجام می شود. به طور متوسط می توان گفت این نوع طلاق در حدود 7 ماه تا یک سال زمان می برد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *