جرائم سایبری چیست؟

یکی از جرائمی که این روزها گسترش پیدا کرده جرایم سایبری است. از لحاظ لغوی سایبر به معنای مجازی و غیر فیزیکی میباشد.

محیط و یا فضای سایبری یعنی محیطی که مجازی و غیر ملموس است. برای روشن شدن موضوع اصطلاحات زیر را تعریف میکنیم.

جرایم رایانه ای یا کامپیوتری

رایانه و کامپیوتر به یک معنا میباشند. واژه رایانه، معنای فارسی کامپیوتر می باشد. این جرایم لزومی به تحقق در بستر اینترنت ندارند. بند الف ماده 25 قانون جرائم رایانه ای که مقرر می دارد ” تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده ها یا نرم افزار ها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه ای به کار می رود. نمونه ای از جرائم رایانه است. رایانه فقط کامپیوتر نیست بلکه هر وسیله ای که پردازش داده ها را انجام دهد مانند موبایل را در بر میگیرد.

جرائم اینترنتی

اینترنت یک سامانه ارتباطی جهانی برای داده ها، زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری است که رایانه ها در سراسر جهان را به یکدیگر متصل می سازد. جرائم اینترنتی به جرائمی گفته میشود که در بستر جهانی اینترنت تحقق پیدا میکنند.

جرائم سایبری

اینترنت فضای سایبری را بوجود می آورد. فضای سایبری یعنی فضای مجازی. به عبارت دیگر، سایبر فضای ناشی از اینترنت است. سایبر حاصل اینترنت است و جرائم سایبری به جرائمی گفته میشود که در فضای اینترنت ارتکاب می یابند. وب سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مجازی، بانکهای اطلاعاتی دیجیتال، نشر دیجیتال، بازی های آنلاین، آموزشگاههای الکترونیک در فضای سایبر تشکیل میشود.

بنابراین جرایم رایانه ای عام تر از جرائم اینترنتی و جرائم اینترنتی عام تر از جرائم سایبری میباشد.

کلاهبرداری در اینستاگرام

روش جدید کلاهبرداری که در اینستاگرام این روزها  شایع شده است این است که مجرم پیج اینستاگرام شما را هک نموده و به اطلاعات دوستان و نزدیکان شما و سابقه چت هایی که شما با دوستان خود داشته اید، دسترسی پیدا می کند. مجرم با خواندن پیام های شما شناختی از آشنایان و همکاران یا دوستان شما کسب نموده و  سپس از طریق دایرکت اینستاگرام مبادرت به ارسال پیام از طرف شما به نزدیکان و دوستان شما می نماید. طی این ارسال پیام، شماره کارت خود را اعلام نموده و تقاضای واریز وجه به عنوان قرض به  شماره کارت خود، از دوستان شما می نماید.

در یک مورد که برای یکی از مراجعین ما اتفاق افتاده است، شخصی با هک کردن اینستاگرام به چندین نفر از دوستان وی پیام ارسال نموده و از هر کدام تقاضای شش میلیون تومان وجه به عنوان قرض نموده است. متاسفانه دوستان ایشان وجوهی بالغ بر 15 میلیون تومان را به شماره کارت اعلام شده واریز نموده اند. پس از تماس با موکل متوجه شدند که این تقاضا از طرف موکل نبوده بلکه شخصی با هک نمودن پیچ اینستاگرام وی و دسترسی به دایرکت، با ارسال پیام تقاضای وجه نموده است.

علی رغم اینکه شماره کارت اعلامی سارق به نام موکل نبوده متاسفانه، دوستان ایشان با بی دقتی به این موضوع و اعتمادی که داشته اند، مبالغ درخواستی قابل توجهی را به شماره کارت اعلامی واریز نموده اند.

این مورد یکی از موارد کلاهبرادری از طریق فضای مجازی می باشد که به تازگی نیز شایع شده است.  کلاهبرداران با سو استفاده از اعتماد افراد از طریق پیج های اینستاگرام مبادرت به کلاهبرداری می نماید.

برای کلاهبرداری مجازی از چه طریقی باید شکایت کرد

مرجع صالح برای رسیدگی به جرائم فضای مجازی دادسرای جرائم رایانه ای می باشد. این دادسرا موضوع را برای انجام تحقیقات مقدماتی به پلیس فتا ارجاع می دهد. پس از بررسی موضوع توسط پلیس فتا و انجام تحقیقات مورد نظر، پرونده مجدداً به دادسرای جرائم رایانه ای اعاده و این دادسرا با بررسی موضوع مبادرت به صدور قرار مینماید.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی بنیاد وکلای دادهومان

جهت دریافت مشاوره در این زمینه

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *