جرایم رانندگی چیست

جرایم رانندگی به جرایمی گفته می شود که در حین رانندگی از سوی راننده وسیله نقلیه واقع گردیده و یا مربوط به نقض مقررات رانندگی می باشد.

فصل بیست و نهم قانون تعزیرات از ماده ۷۱۴ تا ماده ۷۲۵ در باب جرم بی احتیاطی در امر رانندگی سخن گفته است و قانون رسیدگی به تخلاف رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹نیز تخلافات رانندگی را تصریح نموده و جرائم هر یک را بیان نموده است. بنابراین جرائم رانندگی تابع دو قانون مهم مجازات اسلامی و قانون تخلاف رانندگی می باشد.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی دادهومان

جهت مشاوره با وکیل جرائم رانندگی

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)

دستکاری پلاک اتومبیل

از جمله جرایم رانندگی راهور که در حال حاضر با توجه به جریمه هایی که ستاد ملی کرونا برای ترددهای غیرضروری در نظر گرفته، در سطح جامعه زیاد با آن برخورد می کنیم، دست کاری پلاک خودرو و یا مخدوش کردن آن به جهت جریمه نشدن می باشد. باید بدانید که این عمل طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی جرم است و برای مجازات دستکاری پلاک خودرو حبس از شش ماه تا یک سال در نظر گرفته شده است. ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی اشعار می دارد:” هرکس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند… به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.”

جرایم رانندگی کرونا

از زمان شیوع بیماری کرونا راهنمایی و رانندگی با توجه به وضعیت رنگی شهرها موارد ممنوعیت تردد درون شهری و برون شهری را در نظر گرفته است و متخلفین را با جریمه های سنگین مجازات می کند. به عنوان مثال، تردد وسیله نقلیه بعد از ساعت ۱۰ شب در شهرهای قرمز و نارنجی مشمول جریمه های ۲۰۰۰۰ تومانی خواهند بود. همینطور سفر از شهرهای قرمز یا به آنها ممنوع است و برای هر وسیله نقلیه ای که تردد بدون مجوز به این شهرها داشته باشد، هر ۲۴ ساعت مبلغ یک میلیون تومان جریمه در نظر گرفته خواهد شد.

جرایم رانندگی بدون گواهینامه

رانندگی هر وسیله نقلیه مستلزم داشتن گواهینامه خاص آن می باشد و تخطی از این امر تخلف به حساب می آید. قانونگذار در ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی در این مورد اینگونه اشعار می دارد:” هرکس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل نقلیه موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هرکس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسایل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.”

اشتباه مصطلحی که در جامعه حتی در فیلم ها و سریال ها نیز زیاد با آن مواجه شده ایم، این است که اگر فردی بدون گواهینامه رانندگی، موجب ورود صدمه و جنایت به فردی شود، این جنایت عمد محسوب می گردد. در حالیکه علی الاصول جنایات ناشی از حوادث رانندگی غیرعمد محسوب می شوند و مجازات قصاص نخواهند داشت ولیکن در صورتی که راننده متخلف فاقد گواهی نامه رانندگی باشد باعث تشدید مجازات او خواهد شد و همچنین مشمول تعهدات بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری نخواهد بود.

جرایم رانندگی ۱۴۰۰

سالانه نرخ جرایم رانندگی با توجه به تورم افزایش می یابد، گفته می شد که در سال ۱۴۰۰ نرخ جرایم رانندگی دو برابر خواهد شد. اما با توجه به شنیده ها نرخ افزایش جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل، پنج درصد بوده است که این ۵ درصد نیز به حساب سازمان بهزیستی واریز می گردد.

استعلام خلافی خودرو با کدملی

استعلام خلافی خودرو همیشه از دغدغه های رانندگان و مالکان خودروها می باشد. برای این کار در گذشته باید حضوراً به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می شد و با ارائه کارت ماشین خلافی استعلام می گردید. اما در حال حاضر روش های آنلاینی برای این موضوع ایجاد شده است که باعث سهولت استعلام خلافی شده اند. نکته حائز اهمیت این است که در همه روش های استعلام آنلاین مشخصات پلاک خودرو لازم است و استعلام خلافی خودرو با کدملی به تنهایی امکان پذیر نمی باشد. برای استعلام به سایت راهور مراجعه کرده و وارد قسمت استعلام خلافی شوید و سپس با وارد کردن وین نوشته شده در پشت کارت ماشین، میزان خلافی خودرو خود را مشاهده کنید.

مشاوره حقوقی با وکیل کیفری

(۲۰ خط ویژه)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *