طلاق غیابی از طرف زن

در صورتی که زن خواهان طلاق باشد می تواند با اثبات موارد گفته شده در قانون از دادگاه بدون نیاز به حضور زوج طلاق بگیرد.

رای دادگاه در دعوای طلاقی که زوج در آن حضور پیدا نکرده و لایحه دفاعیه ارسال ننموده و هیچ گونه اخطاریه ای به زوج ابلاغ واقعی نگردیده  رای غیابی خواهد بود و به اصطلاح عامیانه به آن طلاق غیابی از طرف زن گفته می شود. در این مقاله سعی خواهد شد مراحل و شرایط طلاق غیابی از طرف زن و سوالات متداول پیرامون آن پاسخ داده شود.

جهت مشاوره با وکیل طلاق غیابی از طرف زن

با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید

(۲۰ خط ویژه)
(۲۰ خط ویژه)

شرایط طلاق غیابی توسط زن

در باب شرایط طلاق غیابی زوجه باید گفت که به طور کلی در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی شرایط درخواست طلاق آمده است. این ماده اشعار می دارد:” در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند. موارد عسر و حرج از جمله عبارتند از: ۱.ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت 1 سال بدون عذر موجه ۲-اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد ۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر  و…” همانطور که ملاحظه می فرمایید، غیبت مرد که موجب عسر و حرج زن شود، یا اعتیاد مرد به مواد مخدر می تواند از مواردی باشد که زن می تواند به استناد آن حق درخواست طلاق داشته باشد. بنابراین شرایط طلاق غیابی از طرف زن این است که زوجه یکی از مواردی که در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی از جمله موارد عسروحرج شناخته می شود را در دادگاه ثابت نماید. پس از ثبوت این موضوع دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر خواهد کرد.

مراحل درخواست طلاق غیابی از طرف زن

مراحل درخواست طلاق غیابی از طرف زن اینگونه آغاز می شود که زوجه ابتدا باید مدارک مورد نیاز برای اثبات عسرو حرج از جمله استشهادیه محلی و رای قطعی دادگاه را تهیه نماید. سپس دادخواست طلاق خود را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با اسناد به مدارک فوق الذکر ثبت کند. پس از ارسال پرونده به دادگاه و تعیین وقت رسیدگی، زوجه باید در دادگاه ادعای خود را مبنی بر عسروحرج به اثبات برساند. برای این کار بهتر است با وکیل طلاق مشورت کنید تا با مشکل روبرو نشوید.

طلاق غیابی از طرف زن و مهریه

آنچه بدیهی است این است که رابطه زناشویی باعث ایجاد حقوق مالی برای زوجه از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل و جهیزیه می شود. در حکم طلاق غیابی که دادگاه صادر می کند باید در مورد این حقوق مالی نیز تعیین تکلیف شود. در خصوص مهریه می توان گفت که علی الاوصول زوجه برای اثبات عسر و حرج خود در دادگاه، به خصوص در مواردی که زوج حضور ندارد یعنی در موارد طلاق غیابی، معمولا این حقوق مالی خود را بذل می کند و در مورد آنها ادعایی مطرح نمی نماید. این کار باعث اقناع وجدان قاضی در مورد عسروحرج ادعایی زن می شود و در نتیجه موجب یک دلیل به دلیل عسروحرج زن اضافه شود و قاضی راحتر بتواند حکم طلاق صادر نماید. با این حال در طلاق غیابی الزاما اینگونه نیست که زن از حقوق قانون خود از جمله مهریه صرفنظر کند. زوجه می تواند هم حقوق خود را تقاضا نماید و هم اینکه درخواست طلاق از دادگاه نماید.

طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد

در خصوص اینکه طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد نمی توان به طور دقیق اظهارنظر نمود. در بیشتر اوقات بسته به وقت های رسیدگی دادگاه، در حدود نه ماه تا یک سال حتی بیشتر زمان می برد.

هزینه طلاق غیابی از طرف زن

در خصوص هزینه طلاق غیابی از طرف زن می توان گفت که شامل هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی و هزینه داوری است. طلاق غیابی از طرف زن چون یک دعوای غیر مالی محسوب می شود هزینه زیادی ندارد. به طور کلی در سال ۱۴۰۰ حدود دویست هزار تومان هزینه دادخواست می باشد و هزینه داوری نیز حدود دویست هزار تومان است.

پزشکی قانونی در طلاق غیابی

ارجاع به پزشکی قانونی در طلاق در بعضی موارد از طریق دادگاه انجام می شود. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، اگر زوجه باکره باشد و بخواهد در رای طلاق غیابی این مساله ذکر گردد، موضوع به پزشک قانونی ارجاع می شود. قاضی دادگاه نامه ای به پزشکی قانونی ارسال می کند و زوجه جهت انجام معاینه به آن مرکز معرفی می گردد. کارشناس پزشکی قانونی با معاینه زوجه در جواب نامه دادگاه مشخص می کند که زوجه باکره است یا خیر. دادگاه با دریافت پاسخ نامه پزشکی قانونی در طلاق غیابی، ادامه مراحل را انجام خواهد داد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *